4G-nätet smygöppnat i Visby

-          blir den tredje staden i världen med kommersiellt 4G-nät

Nu är Telias första basstation för världens snabbaste mobila bredbandsnät på plats på Gotland, och den 30 juni blir Visby en del av en mycket exklusiv skara städer i världen med framtidens mobila bredband.

Telia lanserade världens första 4G-nät i Stockholm i slutet av förra året då även Oslo fick sitt nät. Igår smygöppnades den första basstationen på Gotland som lagom till sommaren ger både Visbyborna och turister möjligheten att använda mobilt bredband som är upp till tio gånger snabbare än med 3G.

4G lanseras i Visby den 30 juni
Med praktiska hastigheter på upp till 80 Mbit/s blir det med 4G enkelt att använda realtidstjänster som tv, onlinespel samt företagsapplikationer och andra mobila tjänster som kräver snabb internetuppkoppling med låga responstider i nätet.

- Visby är starkt förknippad med sommar och semester – perfekt för världens snabbaste mobila bredband som bland annat gör det enklare och roligare att använda rörlig bild som exempelvis webb-tv i den bärbara datorn, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Den 30 juni kommer 4G-nätet att täcka större delen av centrala Visby och ambitionen är därefter en fortsatt successiv utbyggnad. Radionätet i Visby levereras av Ericsson.

Telia kommer ett erbjuda 25 orter i Sverige 4G-täckning innan årsskiftet, från Luleå i norr till Lund i söder. Den senaste informationen om världens första 4G-nät och 4G-utbyggnaden i Sverige finns på www.telia.se/4g.

Sveriges bästa bredband
Med Telia får svenskarna tillgång till de snabbaste och mest omfattande bredbandsnäten för att kunna använda sina tjänster på bästa sätt oavsett tid och plats. För att ge svenskarna snabbare fast bredband uppgraderar även Telia tekniken med bredband via telejacket. 2010 utgör startskottet för satsningen för att ge svenska hushåll och företag supersnabb uppkoppling via fiberbaserade bredbandsnät med hastigheter upp till 1000 Mbit/s..

-------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30