• Telia/

9 av 10 kopplar upp sig under julhelgen - Facebook lika populärt som Jultomten när julen blir digital

Report this content

Julhelgen kommer att bli en uppkopplad helg, i alla fall enligt Telias undersökning. Den visar att 9 av 10 svenskar kommer att koppla upp sig under julhelgen. Dessutom kommer 49 procent av svenskarna gå in på Facebook på självaste julafton, men bara 48 procent kommer att få besök av tomten.

Jultraditionerna förändras. Tidigare var det fysiska mötet med släkt och vänner och dansen kring granen helt i fokus. Nu visar Telias undersökning att de digitala traditionerna börjar tar över allt mer. Av de tillfrågade i Telias undersökning uppger 94 procent att de kommer att koppla upp sig under julhelgen.

På julafton kommer 72 procent att surfa med sin dator, 17 procent kommer dessutom att kolla jobbmailen mellan Kalle Anka och julklappsutdelningen. Facebook har blivit en naturlig del i vardagen och 49 procent säger i undersökningen att de kommer att gå in på Facebook under julafton, dessutom tycker var tionde svensk att det är okej att kolla Facebook mitt under julmiddagen.

Julhälsningar via Facebook kommer också att bli vanlig denna jul, 44 procent säger att de kommer att skicka sina julhälsningar via Facebook. På julafton kommer 82 procent att skicka sms till släkt och vänner, 70 procent kommer att skicka julkort via Posten.

– När vårt samhälle blir allt mer digitalt och uppkopplat så är det naturligt att även julen blir det. Vi förknippar allt mer uppkoppling med avkoppling och det verkar många julfirare ha tagit till sig säger Stefan Trampus, chef för bredbandstjänster på Telia.

Undersökningen i korthet:

• 64 procent klarar sig inte utan tv på julafton
  • Datorn är den populäraste julprylen före smartphone
  • 59 klarar sig inte utan sin mobiltelefon på julafton
  • Bara tre procent säger att de kommer att twittra på julafton

Information om undersökningen:
Undersökningen genomfördes mellan 19-24 november via undersökningsföretaget Yougov. 1 024 personer i åldrarna 18-65 var med och svarade på webbenkäten.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se

Taggar: