Apple iOS ökar avståndet till Android

Under april minskade Apple iOS försprång till Android i Telias försäljning av smartphones. Men den trenden fortsatte inte i maj, då Apple iOS återigen ökade avståndet till Android.

I takt med att antalet Android-mobiler ökar på marknaden och allt fler appar utvecklas för operativsystemet har kampen hårdnat gentemot Apple iOS. Under April månad minskade Apple iOS försprång till bara 6 procentenheter i Telias försäljning av smartphones. Men den trenden ser ut att ha blivit kortlivad. I maj ökade Apple iOS försprång mot Android till nästan 19 procentenheter.

Analysfirman IDC pekade nyligen ut Samsung som världens största smartphone-leverantör. Inte helt oväntat är det framförallt Samsungs modeller Galaxy S II och Galaxy som driver försäljningen av Android hos Telia i Sverige. Men även Sony Mobiles Xperia S förblev en populär mobil med en femteplats på listan över mest sålda smartphones i Telias butiker, kundtjänst och webbförsäljning i maj månad.

Windows Phone plattformen fick ett litet ryck i maj månad, även om det var från lägre volymer. Försäljningen av Nokia Lumia 710 ökade signifikant under månaden, även det från lägre volymer, men var en bidragande orsak till att lyfta plattformen. Även försäljningen av Nokia Lumia 800 ökade, som nu är på en sjundeplats på listan över mest sålda smartphones i maj.

– Under maj månad såg vi Apple iOS återfå sitt momentum i försäljningen. Men nu har Samsung Galaxy SIII landat i butikerna och kommer med stor sannolikhet att påverka statistiken i juni. Vi hade många förbokningar på produkten, som ser ut att bli en mycket populär smartphone. Det ska bli mycket spännande att se om den lanseringen kan bidra till att Android återigen börjar knappa in på försäljningen av Apple iOS, säger Patrik Granström, försäljningschef på Telia.

Smartphonetoppen baserad på maj månads försäljning i Telias butiker, kundtjänst och webbförsäljning (siffran inom parentes är förra månadens placering):

1. Apple iPhone 4S (1)

2. Apple iPhone 4 (2)

3. Samsung Galaxy S ll (3)

4. Samsung Galaxy Y (4)

5. Sony Xperia S (6)

6. SE Ray (7)

7. Nokia Lumia 800 (9)

8. SE Active (8)

9. Samsung Galaxy Xcover (10)

10. Samsung Galaxy Ace (12)

Smartphoneförsäljningen utifrån operativsystem:
1. Apple iOS (1)

2. Android (2)

3. Windows Phone (3)

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 85 Telia-butiker runt om i Sverige, samt försäljningen i Telias kundtjänst och webbutik. Telia har Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

En smartphone är en avancerad mobil i gränslandet mellan mobil och dator. Den har ett operativsystem där kunder har möjligheter att installera mer avancerade program (än till exempel Java-program) eller appar. Med en smartphone kan man göra betydligt mer än bara tala och skicka sms samt att den ska ha ett QWERTY eller touch-tangentbord.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.