Avståndet mellan Android och Apple iOS krymper

Försäljningen av smartphones i Telias sortiment har länge dominerats av Apples modeller iPhone 4S och iPhone 4 som legat etta respektive tvåa sedan i januari i år. Genom dessa två modeller har iOS kunnat hålla konkurrerande operativsystemet, Android, på betryggande avstånd. Men under april har försäljningen av Android smartphones, med Samsung i spetsen, knappat in på försprånget och är nu bara 6 procent efter.

I takt med att antalet Android-mobiler ökar på marknaden och allt fler appar utvecklas för operativsystemet har kampen hårdnat gentemot Apple iOS. Under mars månad stod iOS för 16 procent mer av försäljningen än Android i Telias sortiment. Detta försprång har nu krympt till 6 procent under april.

Analysfirman IDC pekade nyligen ut Samsung som världens största smartphone-leverantör. Inte helt oväntat är det också Samsungs modeller Galaxy S II, Galaxy Y och Galaxy Mini som driver försäljningen av Android hos Telia i Sverige. Längre ner i listan bland Android-modellerna återfinns även Sony Mobiles Xperia S som introducerades i mars och som under april var den sjätte mest sålda mobilen i Telias butiker, kundtjänst och webbförsäljning.

– Kampen mellan de två stora operativsystemen Apple iOS och Android hårdnar och nu skiljer det inte mycket mellan de två. Det blir spännande att följa denna utveckling och se vilken mobillansering under året som får störst betydelse för topplaceringen bland operativsystemen. En intressant modell att följa är Samsung Galax S III, som nyligen avslöjades under pompa och ståt i London. Intresset i Sverige är stort och vi har redan fått in flera förköp av produkten, säger Patrik Granström, försäljningschef på Telia.

Smartphonetoppen baserad på april månads försäljning i Telias butiker, kundtjänst och webbförsäljning (siffran inom parentes är förra månadens placering):
1. Apple iPhone 4S (1)
2. Apple iPhone 4 (2)
3. Samsung Galaxy S ll (3)
4. Samsung Galaxy Y (5)
5. Samsung Galaxy Mini (4)
6. Sony Xperia S (7)
7. Sony Ericsson Ray (NY)
8. Sony Ericsson Active (8)
9. Nokia Lumia 800 (6)
10. Samsung Galaxy Xcover (9)

Smartphoneförsäljningen utifrån operativsystem:
1. Apple iOS (1)
2. Android (2)
3. Windows Phone (3)

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 85 Telia-butiker runt om i Sverige, samt försäljningen i Telias kundtjänst och webbutik. Telia har Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

En smartphone är en avancerad mobil i gränslandet mellan mobil och dator. Den har ett operativsystem där kunder har möjligheter att installera mer avancerade program (än till exempel Java-program) eller appar. Med en smartphone kan man göra betydligt mer än bara tala och skicka sms samt att den ska ha ett QWERTY eller touch-tangentbord.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.