Bättre mobiltäckning i Småland

Telias miljardsatsning på utbyggnaden av de fasta och mobila näten pågår nu i hela landet, då även i Småland där mobiltäckningen förbättrats på flera platser bland annat kring Växjö, Värnamo, Gnösjö, Jönköping och Kalmar. Utbyggnaden har gjorts i såväl tätort som på landsbygd.

Telia bygger nu ut och stärker kapaciteten i hela det svenska mobilnätet. 2014 blir det mest intensiva året i Telias utbyggnad. Målsättningen är att 4G- och 3G-näten ska täcka mer än 90 % av Smålands geografiska yta när de är färdigutbyggda nästa år (se bifogat för kartbilder). Samtidigt moderniseras det befintliga 2G/GSM-nätet.

- Småland är ett av de områden i Sverige där vi rivstartat årets utbyggnad av 4G-nätet och där mobiltäckningen nu förbättrats på flera platser, bland annat Rottne utanför Växjö, Smålandsstenar i Gislaved och Mullsjö kommun. Det går nu även att mobilsurfa i 4G i nationalparken Stora Mosse. Utbyggnaden kommer fortsätta i högt tempo under året, berättar Pelle Lindvall, ansvarig för mobilnäten på Telia.

Exempel på småländska kommuner där mobiltäckningen (4G) förbättrats sedan årsskiftet:

• Alvesta
  • Aneby
  • Eksjö
  • Gislaved
  • Gnosjö
  • Jönköping
  • Kalmar
  • Ljungby
  • Mullsjö
  • Nässjö
  • Nybro
  • Sävsjö
  • Tingsryd
  • Vaggeryd
  • Värnamo
  • Växjö

För mer information om täckning och utbyggnadsplaner besök: telia.se/tackning

4G-nätet kan närmast liknas vid en motorväg för mobilsurf och innebär att kunderna kan använda mer avancerade internettjänster i sina mobiler. Även möjligheterna att ringa förbättras. 3G-nätet som också förstärks i Småland används för både samtal och surf. Som del i satsningen så moderniseras även 2G/GSM-nätet, som framförallt används för att ringa i. Det innebär att kunderna även kan få stabilare täckning för telefoni och datauppkoppling för t.ex. kortterminaler.

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-511 66 73 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.