BillerudKorsnäs valde Telia för kommunikationslösningar

Report this content

I avtalet som är värt cirka 40 miljoner kronor över en treårsperiod ingår att Telia levererar mobil och fast telefoni, växellösning, videokonferenstjänster och ett globalt företagsnät till BillerudKorsnäs. En kundanpassad helhetslösning med global räckvidd och möjligheten att återanvända befintlig infrastruktur är viktiga anledningar till att företaget valde Telia för att leverera kommunikationslösningar.

Efter samgåendet av Billerud och Korsnäs 2012 såg det nya bolaget möjligheter till att skapa en effektivare IT-infrastruktur som på ett bättre sätt stöttade den globala verksamheten med relevanta tjänster.

-       Eftersom vi tidigare var två bolag så hade vi en spretig IT-miljö med flera olika lösningar och leverantörer. Det var både kostsamt och mödosamt att hantera. Just kommunikationslösningar var ett tydligt förbättringsområde där vi sökte en leverantör för alla våra behov. Valet föll på Telia då de erbjöd en fullständig lösning anpassad efter våra specifika krav och där vi kunde återanvända stora delar av vår befintliga infrastruktur, berättar Fredrik Öster, IT Manager Operations på BillerudKorsnäs.

Förutom att utrusta bolagets svenska verksamhet med fast och mobil telefoni, så levererar Telia även en rad globala lösningar till BillerudKorsnäs, som bedriver verksamhet i ett tiotal länder runt om i världen. I paketet ingår en växellösning för 4500 anslutningar, videokonferenstjänster och en Wide Area Network (WAN)-lösning för att bygga ett globalt företagsnätverk.

-       Vårt företagsnät är ryggraden i IT-infrastrukturen och möjliggör för medarbetare i hela bolaget, att komma åt och använda data och applikationer, oavsett var de rent geografiskt är placerade. Telias förmåga att kunna leverera en WAN-lösning med global räckvidd var därför särskilt viktigt, avslutar Fredrik Öster.

Cygate, en del av Telias företagsverksamhet, har även levererat rådgivningstjänster och arbetar med integration av lösningarna mot BillerudKorsnäs befintliga IT-infrastruktur. Videokonferenstjänster och växellösningar kommer från Cisco.

Om BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs är ledande inom förnybart förpackningsmaterial. Tillsammans med företagets partners skapar de smartare förpackningslösningar som förbättrar lönsamheten, inspirerar miljontals konsumenter och bidrar till en hållbar framtid för kommande generationer.

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-511 66 73 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com

Taggar: