En miljon bredbandskunder hos Telia

I dagarna passerar Telia en historisk gräns. Då kopplar företaget upp sin miljonte bredbandskund på privatsidan i Sverige. Det var runt senaste sekelskiftet som de svenska hushållen började skaffa fast bredband och antalet bredbandsuppkopplingar steg snabbt under början på 2000-talet. Bredbandsutbyggnaden pågår än idag och då främst i form av nya snabba fibernät.

- Bredband är kanske viktigare i dag än någonsin tidigare. Att fortsätta att bygga ett nationellt fibernät och ge fler svenskar möjlighet att skaffa en snabb fiberanslutning till fastigheten är därför lika viktigt som att bygga vägar, broar och järnvägar, säger Anna Forsberg-Ekstrand erbjudandeansvarig för bredband på Telia.

Telia stöder regeringens mål att 90 procent av alla hushåll och företag år 2020 ska ha tillgång till bredband med minst 100 Mbit/s. Därför satsar Telia på en omfattande utbyggnad av fiber till hushåll och företag. Under en treårsperiod investeras sammanlagt 15 miljarder för att bygga det nya digitala Sverige och för att ge svenskarna en infrastruktur i världsklass.

Allt fler kan få snabbt bredband
När bredbandet var ungt var hastigheterna blygsamma i jämförelse med i dag. När Telia lanserade bredband via kopparkabel i början på 2000-talet, så var det vanligt med så låga hastigheter som 0,5 Mbit/sek och det pågick en strid om vad som var ”äkta bredband”. I dag är 100Mbit/sek det vanligaste valet bland Telias bredbandskunder, vilket speglas i regeringens uppsatta mål för år 2020. För att kunna utnyttja den fulla potentialen i hemmets eller arbetsplatsens alla uppkopplade enheter krävs ett snabbt och kraftfullt nät, här är fiber den i särklass bästa lösningen. Men även höghastighetsbredband via kopparnätet, så kallad VDSL är ett alternativ. Ett snabbt bredband är den bästa förutsättningen för att utnyttja det ständigt växande utbudet av molntjänster.

I dag har antalet hushåll i Sverige som är anslutna med fiber från TeliaSonera nått 685 000 vilket motsvarar 15 procent av de svenska hushållen.

För mer information, kontakta gärna Lars Joelsson på 070 577 0237 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com