EU-pris för surf ger resenären koll

Nu kan Teliakunder som surfar med mobilen inom EU ha full koll på vad det kostar.  Telia har redan infört kostnadskontrollerad mobilsurf i Norden och Baltikum, och nu har turen kommit till EU, EES och Schweiz. För alla dessa områden inför Telia nu ett enhetligt pris. En timme på Facebook kostar inte mer än en bratwurst, tapasrätt eller halv fish’n’chips. För normalanvändaren stannar priset vid 49 kr per dag.

Mängden mobildata ökar varje år då vi är vana vid att surfa för att läsa nyheter, uppdatera Facebook, kontrollera sin mail eller senaste väderprognosen etc. var och när som helst. Vid utlandsresa där behovet av denna information är uppenbar, väljer många att stänga av sin mobiltelefon på grund av oro för höga kostnader. Nu finns det inte längre någon anledning till att göra det.

Det är viktigt att våra kunder kan fortsätta använda sin mobiltelefon utomlands till rimliga priser, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera Sverige. Nu kan den som är på resande fot tryggt packa ned mobilen i väskan och fortsätta med sitt mobila surfande tack vare att vi nu vidgar Surf Abroad till att omfatta ytterligare 25 europeiska länder.

Surf Abroad
Surf Abroad är Telias samlingsnamn för mobilsurf med kostnadskontroll utomlands. Med de nya lägre surfpriserna betalar en kund med privatabonnemang 49 kronor (inkl moms) per dag för 20 MB för surf i mobilen, en kund med företagsabonnemang betalar 79 kronor (exkl moms) per dag för 50 MB. Kunderna får total kostnadskontroll eftersom ett sms skickas från Telia när kunden behöver handla mer data för fortsatt surf. För att göra den nya prisplanen tydlig för konsumenter och affärsresande, har Telia valt att översätta vad kostnaden för olika typer av surfande motsvarar i lokala varor på destinationen. En timmes surf på Facebook med mobilen motsvarar cirka 1:40 Euro, dvs. inte mer än priset av ett lättare snacks, som tapas, bratwurst eller en halv fish’n’chips.

– Genom att det nu blir lika odramatiskt att surfa en timme som att beställa dryck till maten, hoppas jag att fler börjar använda mobilen när de reser. Oavsett om du är på semester eller reser i jobbet, säger Ulrika Steg. Med vårt vidareutvecklade erbjudande ger vi kunderna möjlighet att fortsätta med sitt vardagliga surfbeteende när de reser i Europa.

De nya destinationer som ingår i erbjudandet är: Belgien, Bulgarien, Cypern, Frankrike, Franska Guyana, Gibraltar, Grekland, Guadeloupe, Irland, Island, Italien, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Martinique, Nederländerna, Polen, Portugal, Réunion, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern samt Österrike

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.