• Telia/

Film före Facebook när nordborna sommarslappar - Finland flitigaste på nätet i sommar visar ny undersökning

Ser man bortom de vanliga sommarsysslorna finns film och internet bland de nordiska sommarvanorna under 2010. Våra östliga grannar i Finland är de mest sommaruppkopplade, medan svenskarna är lite lagom i det mesta. Danskarna är de i Norden som tillbringar minst tid på nätet i sommar.

Drygt 40 procent av våra finska grannar tittar på film när det skall kopplas av i sommar. På andra plats kommer svenskarna med 31 procent, på tredje plats Norge med 27 procent och minst sommarfilmsugna är man i Danmark där 19 procent tar plats i filmsoffan.

- Förutom att sola och vila så är filmtittande, bokläsning och hemmapyssel givna sommaraktiviteter för svenskar och övriga nordbor. Internet blir också en allt viktigare del i vår sommaravslappning - oavsett ålder, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

Facebook är en sommarsyssla som allt fler ägnas sig åt. Dock verkar ”facebookandet” inte vara danskarnas favoritsysselsättning. Endast var tioende dansk slappar med Facebook i sommar. Återigen är finnarna it-flinkast då nästan 20 procent använder Facebook när man skall koppla av. Norge kommer därefter med 17 procent och Sverige med 15.

Finska och svenska IT-mormor surfslappar
Av de svenska 80-talisterna tittar 35 procent på film när de kopplar av i sommar medan endast 13 procent av pensionärerna använder film som sommaravkoppling. Pensionärerna vänder sig i stället till den uppkopplade datorn när det är dags att koppla av. Drygt 26 procent av svenska pensionärer surfar i sommar. I Finland surfar drygt 27 procent av pensionärerna på nätet när sommarslappet slår till och drygt 40 procent av de finska 80-talisterna

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av analysföretaget United Minds i form av en e-postenkät under perioden 26 maj – 1 juni 2010. Total besvarades enkäten av mer än 4000 svenskar, norrmän, danskar och finnar från 18 år och äldre. Resultaten är insamlade i kvoter, representativa för respektive lands befolkning avseende kön, ålder och geografisk hemvist.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se