FN-dagen sätter telekommunikationens utveckling i fokus

Världsarvet Grimeton Radio Station i Halland, sänder med den historiska långvågssändaren på FN-dagen den 24 oktober. Då förenas teknikens historia med framtid, då Telia samtidigt drar igång en ny basstation för det senaste mobilnätet 4G, monterad på radiostationen Grimeton. De bägge stationerna kommer då sända samtidigt – med ett gemensamt mål, att möjliggöra kommunikation mellan människor runt om i världen.

Telekommunikation handlar om kommunikation över stora ytor. Den elektriska trådbundna telegrafen började användas under 1800-talets första hälft. Taltelefonin kom i slutet av 1800-talet. Under de kommande nästan 100 åren dominerades telefonin helt av fasta telefoner, anslutna till ett trådbundet nät. Men redan 1924 togs Grimeton Radio Station i bruk. Det möjliggjorde då trådlös telegrafi över Atlanten, utan beroende av ett trådbundet nät.

Mobiltelefonin slog först igenom på 1990-talet och först 1997 hade den genomsnittlige svensken sin första mobiltelefon*. Nu, 2012, har mer än varannan svensk en smartphone* som kan kopplas upp mot internet – som även det har revolutionerat telekommunikationen.

Den 24 oktober, på FN-dagen, uppmärksammas denna utveckling. Världsarvet Grimeton Radio Station, sänder då ett fredsmeddelande komponerat av danska och svenska elever. Ett fredsmeddelande i form av en video strömmas sedan ut över internet på det senaste mobilnätet, 4G. I anslutning till FN-dagen har Telia nämligen tagit i bruk en ny 4G-basstation monterad på radiostationen Grimeton.

- Att världsarvet Grimeton Radio Station sänder elevernas budskap med både den gamla och nya tekniken på samma dag uppmärksammar något som vi ibland tar för givet. Telekommunikation möjliggör kontakt mellan människor och skapar förutsättningar för att bygga nätverk och skapa dialog som sträcker sig förbi den närmsta omgivningen. Det i sin tur bidrar till att utveckla och förändra samhället. Kommunikation är en förutsättning för fred, säger Jennie Helin på Världsarvet Grimeton Radio Station.

Internet – ett verktyg för samhällsutveckling

Internet flyttar nu i allt högre utsträckning in i mobilen, som för många numera går under namnet smartphone. Mer än hälften av alla svenskar har nu en smartphone*. Många av dessa använder sin smartphone för att använda webbtjänster av olika slag. Särskilt populärt är att kommunicera med andra runt om i världen via sociala nätverk.

Telia (en del av TeliaSonera) var först i världen med den nya mobiltekniken 4G, som kan liknas med en motorväg för internet i mobilen. 4G-nätet står nu inför sitt riktiga genombrott, då en uppsjö av smartphones med stöd för 4G lanseras under hösten. Det väntas innebära att fler använder tjänster som video och sociala nätverk i sina smartphones. Precis som att Grimeton en gång i tiden användes för att möjliggöra kommunikation över Atlanten, så är 4G ett modernt verktyg för global kommunikation mellan människor.

- Det mobila internet är ett bra exempel på hur telekommunikation kan påverka samhällsutveckling i positiv riktning, precis som Grimeton gjorde 1924. Populära webbtjänster i smartphones som mejl, Facebook, Twitter och YouTube skapar förutsättningar för helt nya sätt att kommunicera snabbt och med många samtidigt. Nya sociala nätverk kan ta form på minuter och vara globala. Det påverkar alla delar av vårt samhället från ekonomi till kultur och politik, säger Tommy Ljunggren, global nätutvecklingschef på TeliaSonera.

Om Grimeton

Radiostationen i Grimeton, med anropssignal SAQ, togs i drift 1924. Svensk-amerikanen Ernst F. W. Alexanderson hade efter en idé av kanadensaren Reginald A Fessenden utvecklat en teknik för trådlös telegrafi som radiostationen i Grimeton kom att använda. Radiostationen upptogs år 2004 på UNESCO:s lista över världsarv.

* Enligt en undersökning från United Minds – på uppdrag av Telia. Statistikt säkerställd undersökning bland 1010 svenskar, juli 2012.

För mer information vänligen kontakta Nicholas Rundbom, 072-511 66 73, nicholas.rundbom@teliasonera.com.
För fler nyheter besök vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.