Framtidens filmgeneration vill betala för filmpremiärer hemma

Svenskarna vill se svenska storfilmer från soffan på egna villkor och av bekvämlighetsskäl. Och man betalar gärna för det. Det visar en undersökning* från Telia om svenskarnas filmvanor.

Viljan att betala för svensk film hemma i tv-soffan tätt inpå datumet för en biopremiär är stor. Svensken kan tänka sig att betala upp till 120 kronor för en svensk film hemma i tv-soffan en vecka efter premiären. Bland 90-talisterna är betalningsviljan mycket stor – närmare 20 procent kan tänka sig att betala över 200 kronor för att få hem en svensk film tätt inpå datumet för premiären. De främsta orsakerna är att man vill kunna styra över när och var man vill titta.

Ju yngre vi är desto snabbare vill vi kunna få ”hemmapremiärer” i soffan. Svensken i allmänhet tycker att knappt 50 dagar är en rimlig väntetid. Men 90-talisterna väntar som mest en dryg månad efter en biopremiär innan man vill kunna hyra filmen med fjärrkontrollen.

Filmbranschen på efterkälken
Filmbranschen har krav på sig att utvecklas enligt svenskarna. Majoriteten (55 procent) anser att filmbranschen ligger efter musikbranschen i fråga om hur man möjliggör nya sätt att konsumera film i jämförelse med musik. Bland 80-talisterna är siffran närmare 70 procent.

- Att försöka anpassa timing och filmlanseringar till kundönskemålen är det bästa sättet att minska den illegala nedladdningen. Det finns en förväntan på den svenska filmindustrin och på tv-leverantörerna att hela tiden ge svensken film på hans och hennes villkor, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

”Illegala biobesökare” inget hot
Enligt undersökningen finns det inte heller någon självklar motsättning mellan att gå på bio och att ladda ner film illegalt. De mest frekventa biobesökarna, de som går på bio minst en eller ett par gånger per månad, ser i princip lika mycket på nedladdad film som andra – en dryg fjärdedel anger att de ser illegalt på film minst en gång i veckan.

Svenska filmer populära
Under förra året hyrde Telias Videobutik ut nästan 2,2 miljoner filmer och över 2,4 miljoner filmer visades i de många program- och filmbibliotek som finns i Telias digital-tv. Svenska filmer var mycket populära – de fyra mest sedda filmerna var svenska och totalt var sju av filmerna på topp-tio-listan från Sverige. Den mest populära svenska filmen var Hur många lingon finns det i världen.

* Undersökningen om svenskarnas attityd till filmfrågor genomfördes av United Minds på uppdrag av Telia och omfattar 1036 respondenter mellan 16 och 65 år. Svaren samlades in under oktober månad 2011.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30