Från avkopplat till uppkopplat tv-tittande

Slappt tillbakalutad med fjärrkontrollen på bordet – kanske till och med sovandes. En inte helt ovanlig bild av tv-tittaren och tv-tittandet. Men det håller på att hända något. Tv-konsumenterna blir alltmer engagerade. En undersökning från Telia Trends visar att 6 av 10 använder sociala medier på något sätt när de tittar på tv. Ena ögat på tv och det andra på Facebook och Twitter verkar vara modellen. En statusuppdatering kan mycket väl leda till att man byter kanal och program.

Hela 25 procent av de tillfrågade i undersökningen håller med om att det höjer deras tittarupplevelse när de följer diskussioner om ett TV-program i sociala medier och samtidigt tittar på programmet. För elva procent är det en viktig del av deras tittarupplevelse att vara aktiv i sociala medier och 35 procent har någon gång twittrat eller skrivit på sin statusrad på Facebook om vad de tittar på.

- Möjligheten att ständigt vara uppkopplad och ha kontakt med våra vänner har gjort att vi har blivit mer aktiva och sociala när vi tittar på tv. Vi kan - samtidigt som vi sitter i vår egen tv-soffa - befinna oss i det stora digitala vardagsrum som finns på nätet, säger Andreas Bratt, erbjudandeansvarig för tv-tjänster på Telia.

Ytterligare exempel på det framåtlutade tv-tittandet är en undersökning som genomfördes under fotbolls-EM. Den visar att 32 procent delar sina känslor via Twitter eller Facebook när deras lag vann eller förlorade.
- När det är stora evenemang som fotbolls-EM och Eurovisionsschlagern blir det ännu viktigare för människor att dela med sig och vara en del av diskussionen. De vill berätta vad de tycker om en låt eller visa sin glädje när Zlatan trycker in volleyn mot Frankrike, fortsätter Andreas Bratt.

Inte bara ett svenskt fenomen
Sociala medias intåg på scenen har intresserat flera. Inte minst tv- och filmindustrin vill veta mer om vad som händer när vi tittar med en läsplatta i knät och en smartphone i handen. När Time Warner Research Council i USA nyligen genomförde en studie kom man bland annat till slutsatsen ”att interagera med sociala medier på en andra skärm gör tittarna mer engagerade i programmen än om de tittar ensamma utan sociala medier”.

Undersökningen

Vilka av följande påståenden håller du med om?

1. Att följa diskussioner om ett TV-program i sociala medier medan jag tittar på det förhöjer min tittarupplevelse  25 procent
  2. Jag blir mer intresserad av ett TV-program om jag ser att det omnämns i sociala medier  29 procent
  3. Jag har bytt TV-kanal för att se på ett TV-program efter att jag sett att det omnämnts i sociala medier  24 procent
  4. Jag har twittrat eller skrivit på min statusrad på Facebook om det jag tittar på TV  35 procent
  5. Att vara aktiv i sociala medier är en viktig del av min tittarupplevelse  11 procent
  6. Inget av ovanstående  37 procent

Hur delar du dina känslor när ditt favoritlag i EM vinner eller förlorar?

1. Via statusuppdatering på Facebook eller Twitter 32,5 procent
  2. Ringer en vän  5,3 procent
  3. Skickar SMS  16,2 procent
  4. Firar/sörjer med dem på plats  15,0 procent
  5. Jag bryr mig inte  48,9 procent

Fakta om Undersökningen
Telia har sedan fem år tillbaka publicerat insiktsfulla analyser i årliga trendrapporter. 2011 var första året för Telia Trends i app-format, vilket ytterligare har förbättrat undersökningens aktualitet. Trends är ett nytt sätt för Telia att föra en dialog med sina användare och samtidigt undersöka de senaste trenderna.

Förutom Trends i Sverige har Telias moderbolag TeliaSonera lanserat tjänsten i ytterligare 10 länder där koncernen är verksam. Detta möjliggör många intressanta globala jämförelser kring trender inom telekom. På frågor om tv-tittande och sociala medier har 1066 personer svarat på mellan 2012-05-08 och 2012-05-31. På frågorna om tv-tittande under fotbolls-EM har 1053 personer svarat mellan 2012-05-30 och 2012-07-02.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.