Hela Dalarna väljer Telia

15 Dalakommuner har i en gemensam upphandling valt Telias kommunikationslösning.  Avtalet, som omfattar telefoni- och växeltjänster, löper på fyra år till ett värde av cirka 350 miljoner kronor.

Avtalet är ett så kallat Kommunikation som tjänst-avtal (KST) som innebär att Telia ansvarar för drift, underhåll och utvecklingen av den bakomliggande tekniska plattformen.

- Vår ambition är att öka samarbetet mellan Dalarnas kommuner för att förse invånarna med bästa möjliga service.  Genom Telia får vi en modern kommunikationslösning som gör att vi kan ta samarbetet till nästa nivå, säger Jan E Fors, IT-chef, Falu Kommun.

- Vi ser hur kommunikationstjänster blir allt viktigare för svenskarnas kontakt med myndigheter, kommuner och landsting. Jag är väldigt glad över att vi får bidra till att göra alla 15 kommunerna ännu mer tillgängliga för Dalarnas invånare, säger Patrik Olsson, försäljningsdirektör, Telia.

Det är första gången Telia sluter ett avtal med samtliga kommuner i ett län. De femton Dalakommunerna som omfattas av avtalet är Avesta, Borlänge, Falun, Gagnef, Hedemora, Leksand, Ludvika, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Rättvik, Smedjebacken, Säter, Vansbro och Älvdalen.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30