Inga små grodor runt årets midsommarstång

I år vill svenskarna hellre höra Eric Amarillos sommarplåga Om sanningen ska fram än traditionella dängor som Små grodorna runt midsommarstången. Det står klart efter det att 10 000 musiktaggningar på platser runt i Sverige kommit in i kampanjen Musiksätt Sverige. För den som inte hunnit göra spellistan för midsommarafton finns nu en unik sverigelista att inspireras av.

När svenskarna själva får välja hur Sveriges mest populära platser för midsommarfirande låter är det inte de gamla midsommarstångsklassikerna som står högst i kurs. Det är mer moderna sommarvisor som gäller.

Peppes bodega i Båstad har taggats med årets sommarplåga ”Om sanningen ska fram (vill du ligga med mig)”, och campingen i Smögen har musiksatts med låten ”Ingen vill veta var du köpt din tröja” av svenska gruppen Raymond & Maria.

– Generellt ser vi att platser med emotionell laddning är de som taggats allra mest. Platser som förknippas med midsommarminnen är inget undantag. Det är tydligt att det är moderna, snarare än traditionella, klassiker som dominerar ljudbilden, säger Rune Pedersen, chef för Mobila Konsumentaffären på Telia.

Tomas Ledin och Gyllene tider är artister som fortfarande håller ett starkt grepp om midsommarens ljudbild. Men ännu ska inte ”Så gå vi runt om ett enrisesnår”, ”Vi äro musikanter” eller ”Små grodorna” räknas ut helt. Gammelgården i Falun har nämligen nyligen taggats med ”Små grodorna”.

På nätet har det sedan länge varit möjligt att koppla en plats till en bild eller video genom att tagga eller helt enkelt checka in på en plats. Sajten musiksättsverige.se har tagit fenomenet ett steg längre genom att göra det möjligt att koppla en Spotify-låt till en viss plats. Hittills har sverigekartan musiksatts med över 6 000 låtar. På blott en månad har musikälskare runtom i Sverige musiksatt 4905 platser på sverigekartan med 6420 låtar från Spotify:s bibliotek.

Svenskarnas midsommarmix (för hela listan, se Spotifylänk nedan):
Båstad: Om sanningen ska fram (Eric Amarillo)
Linön, Falun: Summertime (DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince)
Borgholm: Sommartider (Gyllene tider)
Gotland: Solen i ögonen (Lars Winnerbäck)
Simrishamn: Öppna Landskap (Ulf Lundell)
Varberg: Walking on sunshine (Katrina & the Waves)
Falkenberg: Stora havet (Jakob Hellman)
Saltö, Lysekil: Ett hus vid havet (Marie Fredriksson)

Spotify Spellista: Sommarsverige

Det här är Musiksätt Sverige

Musiksättsverige.se nås både via mobilen och datorn. Användare behöver inte ha Telia för att använda tjänsten, men Spotify Premium behövs för att kunna höra hela låtar. På datorn kan man antingen söka fram en adress eller zooma sig fram på kartan tills man hittar den plats som man vill musiksätta. Den mobila sajten är baserad på Facebook places och här är det alltså places som musiksätts. När din musiksättning har registrerats kan andra användare gilla på den. Enligt herre på täppan-logik är det den musiksättning för den aktuella platsen som har flest ”likes” som också är den platsens officiella låt.

- I Sverige använder var fjärde person en Smartphone och vi ligger i framkant inom musikproduktion, musikdistribution och utveckling av digitala tjänster. Till detta blir det allt vanligare att vi lyssnar på musik på väg någonstans. Allt detta skapar nyfikna och mogna användare. Med vårt marknadsledarskap och med erfarenheterna från detta fantastiska musiktaggande arbetar vi nu vidare på framtidens tjänster inom musik. Vilka dessa blir återkommer vi till, avrundar Rune Pedersen på Telia.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.