• Telia/

iPhone 4 blev förra årets storsäljare -  men Android-mobilerna allt mer populära

iPhone 4 var förra årets storsäljare. Men Android-mobilerna är på stark frammarsch. Allt enligt Telias just sammanställda försäljningsstatistik över Smartphones för 2010.

Den bäst säljande Smartphone-mobilen hos Telia under förra året var iPhone 4. Och med föregångaren iPhone 3GS tätt därefter i försäljningsstatistiken var Apple den klart dominerande tillverkaren i Smartphone-segmentet.

Överlägsenheten bevisas också av att mobilernas respektive operativsystem ligger högst upp i statistiken. På tredje plats, strax bakom iPhone IOS återfinns Android som under förra året därmed lämnade Symbian bakom sig i statistiken. Noterbart är att det under december förra året för första gången under en enskild månad såldes fler Smartphones hos Telia med Android än med iPhone  IOS som operativsystem, något som kan peka på ett förestående trendbrott.

Flest mobiler på tio-i-topp-listan hade Sony Ericsson.

Smartphone-toppen baserad på 2010 års försäljning i Telias butiker:

1. Apple iPhone 4
  2. Apple iPhone 3GS
  3. Sony Ericsson Xperia X10i mini
  4. Nokia 5230
  5. Sony Ericsson Xperia X10i
  6. HTC Desire
  7. HTC Wildfire
  8. Nokia N8
  9. Samsung Galaxy Spica
  10. Sony Ericsson Xperia X8

Försäljningen av Smartphones sett till respektive tillverkare:

1. Apple
  2. Sony Ericsson
  3. Nokia
  4. HTC
  5. Samsung
  6. ZTE

Försäljningen av Smartphones sett till operativsystem:

1. iPhone 4 IOS
  2. Android
  3. Symbian

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 85 Telia-butiker runt om i Sverige. Telia har Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

En Smartphone är en avancerad mobil i gränslandet mellan mobil och dator. Den har ett operativsystem där kunder har möjligheter att installera mer avancerade program (än till exempel Java-program) eller appar. Med en Smartphone kan man göra betydligt mer än bara tala och skicka SMS samt att den ska ha ett QWERTY eller Touch tangentbord.

Ytterligare information till journalister lämnas av:

Bengt Olsson, 070-357 46 29

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se