• Telia/

iPhone 4S vann Android-matchen 2011 – mer än varannan såld smartphone en iPhone

2011 var året då Android-mobilerna på allvar gav telefonerna från Apple en riktig match. Vinnande ur kampen gick Apple, vars iPhone 4S blev årets mest sålda telefon. I år fortsätter användarbeteendet att gå mot att kunna göra allting, överallt, vilket borgar för ett spännande smartphone-år. Detta enligt Telias årliga sammanställning för försäljningsstatistik över Smartphones.

Det gångna årets försäljningsstatistik från Telias butiker visar att iPhone 4S var den mest sålda telefonen. Tvåa på listan blev Samsungs Galaxy Mini, tätt följd av iPhone 4 på tredjeplatsen. SonyEricsson hade flera modeller på tio-i-topp-listan, medan Nokia detta år saknades.

– 2011 var året då smartphone blev standardtelefonen. Idag är nio av tio mobiler smarta och vi är uppkopplade alltmer och överallt. I år, när smartphone-vanan är stor, kommer användarna att ställa högre krav på innehållet telefonen. Beteendet att konsumera rörlig bild är något som vi tror kommer att forma utvecklingen på telefonerna i år. Både i mjukvara som tillexempel play-tjänster, men också hårdvara som skärmupplösning och storlek, säger Patrik Granström, Försäljningschef på Telia.

Apples operativsystem dominerade som tidigare, även under 2011. Tvåa respektive tre var Android och Symbian. Anmärkningsvärt är att det under våren tidvis såldes fler Android-baserade telefoner än iPhones. Det ökade intresset för Android avtog efter introduktionen av iPhone 4S. Under årets slutspurt, november och december, fördubblades försäljningen av iPhone-telefoner.

Smartphone-toppen baserad på 2011 års försäljning i Telias butiker:

1. Apple iPhone 4S
  2. Samsung Galaxy Mini
  3. Apple iPhone 4
  4. Samsung Galaxy S II
  5. HTC Wildfire S
  6. Sony Ericsson Xperia Arc S
  7. Sony Ericsson Xperia Active
  8. Sony Ericsson Xperia Ray
  9. Samsung Galaxy Ace
  10. Apple iPhone 3GS

Försäljningen av Smartphones sett till respektive tillverkare:

1. Apple
  2. Samsung
  3. Sony Ericsson
  4. HTC

Försäljningen av Smartphones sett till operativsystem:

1. iPhone 4 IOS
  2. Android
  3. Symbian

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 85 Telia-butiker runt om i Sverige. Telia har Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

En Smartphone är en avancerad mobil i gränslandet mellan mobil och dator. Den har ett operativsystem där kunder har möjligheter att installera mer avancerade program (än till exempel Java-program) eller appar. Med en Smartphone kan man göra betydligt mer än bara tala och skicka SMS samt att den ska ha ett QWERTY eller Touch tangentbord.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30