iPhone 4Succén fortsatte även i november

Apple, med nya Iphone 4S i täten, fortsatte segertåget på Smartphonetoppen även i november. Android-mobilerna får se sig rejält omsprungna.

Det säljs Apple-mobiler som aldrig förr i Telias butiker. Med två storsäljare på de två översta platserna över de mest sålda smartphone-mobilerna är succén given. Strax därunder finns Samsung - åter igen med de två modellerna Galaxy S2 och Galaxy Mini och Sony Ericsson som har bäst bredd med totalt fyra mobiler på topp-tio-listan.

- Apple och Samsung fortsätter fajtas om smartphone-köparna. Men även fortsättningsvis är det tydligt att svenskarna gillar bredden hos Sony Ericsson som åter igen har flest modeller på listan, säger Patrik Granström, försäljningschef på Telia.

Medan Apples iPhone IOS fortsätter gå som tåget i november sjunker Android-försäljningen för andra månaden i rad. Efter de två giganterna har nu MeeGo knappt sprungit om Symbian upp till tredjeplatsen i försäljning sett ur operativsystem.

Smartphonetoppen baserad på november månads försäljning i Telias butiker (siffran inom parentes är förra månadens placering):

1. Apple iPhone 4S (1)
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      2. Apple iPhone 4 (2)

3. Samsung Galaxy Mini (4)

4. Samsung Galaxy S2 (3)

5. Sony Ericsson Active (7)

6. Sony Ericsson Arc S (8)

7. Sony Ericsson Ray (5)

8. Apple iPhone 3GS (6)

9. Sony Ericsson X8 (10)

10. HTC Desire S (ny)

Smartphoneförsäljningen utifrån operativsystem:
1. iPhone IOS (1)
2. Android (2)
3. MeeGo (ny)

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 85 Telia-butiker runt om i Sverige. Telia har Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

En smartphone är en avancerad mobil i gränslandet mellan mobil och dator. Den har ett operativsystem där kunder har möjligheter att installera mer avancerade program (än till exempel Java-program) eller appar. Med en smartphone kan man göra betydligt mer än bara tala och skicka sms samt att den ska ha ett QWERTY eller touch-tangentbord.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Citat

Patrik Granström, försäljningschef Telia