iPhone IOS tillbaka i toppen

Android orkade inte riktigt i mål under maj och det säljs åter igen flest Smartphones med iPhone IOS hos Telia. Fortfarande återfinns dock Android-mobiler på nio av de tio översta platserna.

Apples iPhone 4 nya vita modell gjorde att iPhone stärkte sin position under maj som den bäst säljande Smartphone-mobilen hos Telia. Detta till trots att den åter igen följs av Android-mobiler på de efterföljande nio platserna är den fortfarande försäljningsmässigt överlägsen alla andra mobiler. iPhone IOS återtar därmed också förstaplatsen från Android sett till operativsystem.

- Vid det här laget råder det ingen tvekan om att iPhone 4 är en säljsuccé av gigantiska mått mätt. Den vita iPhonen bidrog starkt till ökningen denna månad. Men fighten mot Android-mobilerna är numera stenhård, säger Patrik Granström, försäljningschef på Telia.

För andra månaden i rad finns ZTEs surfplatta Light på topplistan.

Smartphonetoppen baserad på maj månads försäljning i Telias butiker:

1. Apple iPhone 4
  2. Samsung Galaxy Mini
  3. HTC Desire
  4. Samsung Galaxy S
  5. Sony Ericsson Arc
  6. Sony Ericsson Neo
  7. Sony Ericsson X10 Mini Pro
  8. HTC Wildfire S
  9. ZTE Light
  10. HTC Incredible S

Försäljningen av Smartphones sett till operativsystem:

1. iPhone IOS
  2. Android
  3. Symbian

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 85 Telia-butiker runt om i Sverige. Telia är Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

En Smartphone är en avancerad mobil i gränslandet mellan mobil och dator. Den har ett operativsystem där kunder har möjligheter att installera mer avancerade program (än till exempel Java-program) eller appar. Med en Smartphone kan man göra betydligt mer än bara tala och skicka SMS samt att den ska ha ett QWERTY- eller Touch-tangentbord.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.