Julen inträffar den 25:e

Report this content

Det lackar mot jul vilket syns tydligt i vad svenskarna använder bredbandet till just nu. Det visar Telia Surfindex vars julmätningar inleds idag och pågår fram till nyårsafton.  Enligt Telias prognos vänder tekniken i år upp-och-ned på det traditionella julschemat. Bland annat får den julafton att tappa sin status som umgängets högtid, då det digitala umgänget väntas explodera den 25:e.

Årets explosion av smartphones och läsplattor har gjort uppkopplat läge till normaltillstånd och gett oss nya beteenden. Utan tekniken skulle miljoner människor inte självmant umgås genom att spela alfapet klockan sju på morgonen, på väg till jobbet. Utan tekniken skulle våra julbeteenden inte heller se ut som idag. På 50-talet var det TV:n som förändrade julen. I år är det smartphones som gör det.

En uppkopplad person som är aktiv i sociala medier interagerar direkt eller indirekt med hundratals människor på en gång, vilket slår de flesta julbord. För att bestämma när vi umgås som mest mäter Telia datatrafiken som skapas av sociala medier. När den andelen är som störst, då är det också som mest jul, med digitala mått mätt.

– Det brukar heta att julen kommer tidigare för varje år, men det är fel. I alla fall sett från surfbeteende. Det gångna året har tekniken vant oss vid att kunna umgås ofta, på egna villkor och olika sätt. I jul fortsätter vi med det och därför tror vi att det digitala umgänget kommer att vara osedvanligt högt denna jul och når klimax på juldagen, inte julafton, säger Ulrika Steg chef Mobilitetstjänster på Telia.

– Julen är inte bara en tid för umgänge utan också en tid för att se på TV. Traditionellt har TV:n satt tiderna för julfirandet, men med smarta tv-apparater och digitalboxar, digitala programbibliotek och play-tittande blir det en tuff jul för TV-tablån, säger Ulrika Steg chef mobilitetstjänster på Telia.

Julen på nätet just nu enligt Telia Surfindex

De senaste två veckorna visar på ett kraftigt förhöjt intresse för familjen medan det för arbete minskade tydligt. Familjesajterna gick upp (34 procent) liksom resor (4 procent) medan jobbsurfandet minskade 6,5 procent och bostäder 1,3 procent.

Om prognosen

Telias prognos baserar sig på erfarenhet av hur datatrafik sett ut historiskt. Telia har även ställt kontrollfrågor till 1000 respondenter. Bland annat framkommer att juldagen är den dag som flest (35 procent) tror att de kommer att använda sin uppkoppling till sociala ändamål. En indikation på julen smetas ut är att 36 procent säger sig öppna julklappar efter den 24. I somras kunde Telia se hur det sociala surfandet under en stor del av midsommarafton såg ut som vilken vardag som helst, för att sedan ta fart under midsommardagen. Samma mönster förväntas upprepas under årets julhelg.

-------------------------------------------------------------------

Det här är Telia Surfindex
Genom Telia Surfindex mäter och prognosticerar Telia löpande svängningar i bredbandstrafiken. Sommaren 2011 presenterades mätningarna för första gången. Enligt statistik från OECD är Sverige (näst efter Sydkorea) världens mest bredbandstäta land. När uppkopplat läge blivit livets normaltillstånd blir det extra intressant att följa vad som kan påverka användningen under en specifik period.

Metoden för att beskriva svenskarnas uppkoppling och vad svenskarna använder internetuppkopplingen till under julen består av två delar. Datatrafiken i Telias mobila och fasta bredbandsnät utgör själva basen för Telia Surfindex. För att identifiera beteendemönster görs även sammanställningar av miljontals unika besök på ett antal utvalda webbsajter inom kategorierna mat, shopping, bostad, arbete, hälsa, resor, sociala medier och familjeliv, baserat på KIA-index (Sveriges Annonsörers index över svenska webbplatser). En kategori, tv och film, baseras på Telias kunders användande av on-demand-tjänster (SVoD och VoD). Även resultat från den löpande undersökningen Telia Trends används för att skapa Telia Surfindex. Denna har kompletterats med ytterligare en undersökning där 1000 respondenter tillfrågats om hur deras julfirande ser ut.

Det första surfindexet presenterades den 22 juni 2011 och för jul perioden 2011 sker första uttaget den 28 november. Rapporteringen pågår löpande fram till och med januari 2012. Vecka 44, 2011 representerar normalnivå i indexet.

Surfindex-analyserna presenteras på www.telia.se/surfindex. Vi finns också på Facebook! Gilla oss på facebook.com/teliasverige

Fakta om Telias täckning och utbyggnad
Telia har ett 3G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning, ett edge-nät med en yttäckning på 92 procent samt över 4000 surfzoner med wlan i Sverige. Telia har dessutom Sveriges mest omfattande 4G-nät och vid årsskiftet kommer listan med 4G-orter i Sverige att vara över 200 orter lång. Samtidigt med 4G-utbyggnaden görs även en kapacitetsförstärkning av övriga mobila nät. Mer information om täckning och utbyggnad finns på www.telia.se/tackning medan samlad information om 4G finns på www.telia.se/4G.

Telia investerar samtidigt 5 miljarder i fibernätet fram till 2014 med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar bredband
via telefonjacket till VDSL2 med hastigheter upp till 60 Mbit/s.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: