Knivsta kommun och Telia samarbetar om fiberutbyggnad

Knivsta kommun och Telia har tecknat en överenskommelse om att bygga ut öppen fiber till hushåll och företag i kommunen.

Knivsta kommun har 2014 antagit en bredbandspolicy för att nå målet om att 90 procent av alla hushåll och företag ska ha tillgång till höghastighetsbredband 2020 om minst 1Gb/s. Som en del i det arbetet inleder man nu ett samarbete med Telia.

– Knivsta kommun kommer arbeta fram en plan för att så många som möjligt i kommunen ska kunna dra fördel av digitaliseringens möjligheter. Arbetet är långsiktigt och gäller både tätorter och landsbygden, berättar Lena Fransson, kommunchef i Knivsta kommun.

Telia storsatsar på att bygga ut och förstärka infrastrukturen i hela landet och överenskommelsen med Knivsta kommun är en del av detta.

I Knivsta finns ett stort engagemang och en offensiv inställning till digitaliseringen. Därför väljer vi att satsa här, säger Lars Sandqvist, kommun- och stadsnätsansvarig på Telia.

Det fibernät som Telia bygger är ett öppet nät som innebär att varje kund kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för samhällstjänster, bredbandstelefoni, digital-TV och bredband.

För mer information, kontakta:

Anders Fredriksson, IT-strateg 018- 34 71 03

Carl Johan Swanson, kommunikationsansvarig Telia Operator 0722- 31 00 54

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com