Kraftig ökning av mobilsurfande bland svenskar utomlands

Telias sammanställning av sommarmånaderna juni, juli och augusti visar på en kraftig ökning av mobilsurfandet bland svenskar utomlands. Bland Telias privatkunder var Norge det land vi surfade mest i, men Turkiet stod för den kraftigaste ökningen jämfört med sommarmånaderna 2011.  Det mobila surfande i Turkiet ökade med mer än 1500 procent under juni, juli och augusti i år. Att svenskar i allt högre utsträckning tar med sig sina mobila liv utomlands beror bland annat på den senaste tidens prissänkningar, samt på att det idag både är enklare och tryggare att surfa från utlandet.

Svenskarnas mobilanvändande ökar för varje år och många har sedan länge vant sig vid ett uppkopplat liv genom smartphones och surfplattor. Utvecklingen av sociala medier har också lett till att många svenskar vill ta med sig sina surfvanor utomlands för att dela med sig av sina semesterupplevelser till vänner och familj. Redan 2011 inledde Telia en kraftig prissänkning på sina roamingavgifter runt om i Europa för surf via mobilen och mobilt bredband. Den 1 juli i år fortsatta Telia sina prissänkningar och idag är roaming-priserna för mobilsurf billigare på många av svenskarnas populäraste turistdestinationer jämfört med för bara ett år sedan.

– Årets sommar var definitivt vår mest uppkopplade någonsin, både för de som stannade kvar i Sverige och för alla våra utlandsresenärer. I takt med att svenskarnas uppkopplade liv blir en allt mer integrerad del i både vardag och fritid känns det naturligt att också kunna ta med sig detta beteende, oavsett var i världen man befinner sig. Surf Abroads enkelhet och trygghet bidrar till främja detta mobila beteende, säger Ulrika Steg, Sverigechef för Mobility på Telia.

Telias erbjudande för att surfa i mobilen eller via mobilt bredband utomlands – Surf Abroad – finns nu för större delen av Europa, Nordamerika, Egypten, Turkiet och Thailand. Surf Abroad gör det möjligt för privatpersoner och företagskunder att surfa upp till en given mängd data per dygn, utan att kostnaden blir högre än det dygnspris som anges. Mer data kan sedan köpas till. Surfar man för mindre än dygnspriset betalar man bara för den data man använt. Denna kostnadskontroll bidrar till en ökad trygghet för kunden och är med stor sannolikhet en av orsakerna till den kraftiga ökningen av utlandssurfandet den gångna sommaren.

Utlandssurfandet bland Telias privatkunder i somras:

Populäraste roaming-destinationerna Ökning 2011-2012 (jun-aug)
Ranking Ranking Ökning (%)
1. Norge Turkiet 1 584
2. Danmark Spanien 695
3. Finland Italien 642
4. Spanien Tyskland 604
5. Tyskland Grekland 499
6. Italien Storbritannien 449
7. Frankrike Frankrike 437
8. Grekland Danmark 94
9. Storbritannien Norge 92