Kraven på chefers tillgänglighet ökar

Report this content

40 procent av Sveriges chefer förväntas vara lika tillgängliga på den privata utlandssemestern som när de reser i jobbet. Under affärsresor utomlands uppger 67 procent av cheferna att tillgänglighetskraven ökat under de senaste två åren. Förklaringen är bland annat ökad användning av smartphones och surfplattor i kombination med lägre priser på utlandssurf. Det visar en undersökning som analysföretaget United Minds genomfört på uppdrag av Telia.

67 procent av Sveriges chefer anser att kravet på tillgänglighet har ökat vid affärsresor utomlands de senaste två åren, något som 56 procent av affärsresenärer utan chefbefattning instämmer i. Att tillgänglighetskraven ökat går hand i hand med den tekniska utvecklingen, i synnerhet med den kraftiga ökningen av smarta mobiler de senaste två åren. Idag säger 79 procent av Sveriges chefer att de surfar i mobiltelefonen då de befinner sig på tjänsteresa utomlands, detta jämfört med för två år sedan då endast 47 procent i gruppen använde mobilen för att surfa utomlands. Även användandet av surfplattor bland chefer har ökat markant de senaste två åren, från 8 till 29 procent.

– I takt med att våra digitala liv alltmer förflyttas till mobila enheter som smartphones och surfplattor suddas också gränsen ut mellan upp- och nerkopplat. Givetvis påverkar detta även vår syn på tillgänglighet, något som blir tydligt när vi bett Sveriges chefer jämföra dagens tillgänglighetskrav mot dem för två år sedan, säger Anders Tillander, företagschef för mobilitetstjänster på Telia.

Men trots att utlandssurfandet ökat betydligt de senaste två åren säger 61 procent av cheferna att de surfar mindre då de befinner sig på tjänsteresa utomlands jämfört med vad de gör hemma i Sverige. Hade villkoren för utlandssurf däremot varit densamma som i Sverige menar 68 procent att de skulle jobba mer effektivt då de befann sig på tjänsteresa utanför Sveriges gränser.

– Telia har varit drivande på marknaden för att sänka priserna för utlandssurf och göra det tryggare att surfa genom att införa kostnadskontroll. Det vi gör nu är att lansera vårt surferbjudande Surf Abroad för fler länder, som till exempel Kina, Sveriges största handelspartner i Asien. Det tror vi kommer bidra till att fler affärsresenärer kan arbeta mer effektivt på tjänsteresan då de kan koppla upp sig med mobilen och datorn via mobilt bredband och utföra viktiga arbetsuppgifter utan att oroa sig för att kostnaden springer iväg, avslutar Anders Tillander.

Utlandssurfandet tros inte påverkas av konjunkturen

Det senaste årets ökningar i Telias statistik för utlandssurfande bland sina företagskunder ser inte ut att mattas av under 2013. Trots vikande konjunkturer anser en majoritet av Sveriges chefer att detta inte kommer påverka deras surfbeteende utomlands. Endast 10 procent säger att de tillföljd av konjunkturen kommer minska sitt utlandssurfande framöver, 59 procent säger att de kommer surfa lika mycket nästa år och 6 procent tror att de kommer surfa mer nästa år. Hela 20 procent anser att deras bransch och surfbeteende inte påverkas alls av konjunkturavmattningen.

Främsta anledningen till varför utlandssurfandet ökat enligt Sveriges chefer:
Större krav på tillgänglighet 70 %
Fler har smartphones/surfplattor 59 %
Priset på utlandssurf har sjunkit 38 %
Ökad arbetsbelastning 29 %
Företag har idag en mer tillåtande IT-policy 17 %

Om undersökningen

Undersökningsföretaget United Minds har på uppdrag av Telia intervjuat 512 affärsresenärer under perioden 2-8 november 2012. Kriteriet för att delta var att man genomfört minst en affärsresa utomlands under det senaste året, samt att man surfar på internet när man reser i tjänsten.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: