Lernia väljer Telia som strategisk partner för all kommunikation

Sveriges ledande utbildnings- och bemanningsföretag Lernia har tecknat ett ramavtal med Telia kring hela sitt kommunikationsbehov. Avtalet omfattar data- och telefonitjänster för 2000 anknytningar. Avtalet innebär också att parterna inleder ett strategiskt samarbete för att driva utvecklingsinitiativ.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartners inom utbildning, bemanning och omställning och finns på fler än 100 orter i landet. Verksamhetens olika delar innebär skilda kommunikationsbehov. Dels bedriver man utbildning på omkring 170 adresser runt om i landet vilket kräver säker tillgång till utbildningsmaterial och pedagogiska verktyg. Dels är man ett bemanningsföretag med rörlig personal med stort behov av täckning och mobilitet.

– En hållbar mobil täckning är affärskritiskt för oss, dels då vi har kontor runt om i hela landet men framförallt då stora delar av vår medarbetarkår finns på konsultuppdrag hos våra kunder. Det är avgörande för oss att välja en partner som kan säkerställa fortsatt mobilt och digitalt arbetssätt för oss, säger Sebastian Lindström IT-chef på Lernia

Avtalet innefattar allt från mobila tjänster och datakommunikation till växel- och kontaktcenterlösningar.

– För oss är det viktigt med en partner som tar ett helhetsgrepp om all vår kommunikation och att vi får en stabil standardlösning med flexibla verktyg, så att vi kan fokusera på affären. Därför valde vi att köpa kommunikation som tjänst från Telia, säger Sebastian Lindström.

Att det är en affärsmodell i form av ett partnerskap har varit viktigt för Lernia. I upphandlingen bad man därför om förslag på hur verksamheten skulle få effektivare arbetsätt. Genom diskussioner och workshop kom man sedan tillsammans med Telia fram till vilka behov som var absolut viktigast att möta. En styrmodell ligger till grund för hur parterna ska samarbeta och omfattar både operativ och strategisk nivå. Bland annat kommer man att titta på utvecklingsinitiativ både för Lernia och gemensamma, som utvecklar båda parter under avtalstiden. Det kommer bland annat att ske i workshops, strategiforum och månatliga möten.

– Dialogen med Telia har varit bra hela vägen, man har varit lyhörd i våra diskussioner vilket gjorde att vi kom fram till att Telia är en partner som vi kan utvecklas med och där vi tillsammans kan dra nytta av varandra. Vi vill att Telia ska vara en del av vår affär, säger Sebastian Lindström.

För mer information, kontakta gärna Helena de Verdier på 0705 51 31 38, helena.de-verdier@teliasonera.com eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Kontaktperson hos Lernia, Roken Cilgin, Kommunikationschef, 0722 54 10 50, roken.cilgin@lernia.se

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com