Mobilen – vår ”entertainer”

Nöjesbaserade tjänster är mer populärt än nyttotjänster för de svenskar som har en smartphone. Telias senaste trendspaning visar att mer än hälften av de tillfrågade säger att de använder mobilen till att lyssna på musik, se på film eller att vara på Facebook.

Senaste Telia Trend visar tydligt att mobilen idag är ett redskap som används mest för nöjen. Att lyssna på musik, se på film eller använda mobilen för att vara inne på sociala medier är klart mycket vanligare än att använda mobilen till nyttotjänster, exempelvis kolla e-posten eller leta efter buss och tågtider.

Mer nöje än nytta
53 procent av de tillfrågade säger att de använder mobilen till nöjestjänster, bara 29 procent säger att det använder mobilen till nyttotjänster. Mobiltelefonen skapades en gång i tiden för att användas till att ringa med, men att enbart använda mobilen för sms eller för telefonsamtal är det bara 17 procent som gör.

– Det är fantastiskt hur snabbt som folk följer nya tjänster och möjligheter. Vi tror att det här bara är början på vad folk kommer att använda mobilen till i framtiden. När hastigheten blir ännu högre med exempelvis 4G skapas det ytterligare möjligheter för nya mobila tjänster, säger Ulrika Steg, chef för Telias mobilitetstjänster.

Mobilen underhåller fler kvinnor än män

Kvinnor ägnar mer tid åt nöjesbaserade tjänster än männen, 59 respektive 52 procent. Dessutom är det fler kvinnor än män som bara använder sin mobil till att ringa eller sms:a med, 24 procent jämfört med bara 16 procent bland männen.

Inte helt överraskande använder yngre människor mobilen till mer nöjesbaserade tjänster, äldre använder mobilen till nyttotjänster

.

Innehåll styr valet av operatör

Ny användardata från Telia visar att det mobila TV-tittandet per användare i smartphones har ökat från 8,40 till 28,31 min på mindre än ett halvår. När det gäller nyttotjänster är navigationstjänster top-rankade oavsett operativsystem vilket gör dem till ett standardkrav att finnas med i kommande smartphones.

Samtidigt visar en internationell undersökning (Analysys Mason 2011) att 25 procent av mobilkonsumenterna är beredda att byta operatör beroende på hur attraktivt innehållet är i telefonerna i form av appar och tjänster.

Android är nyttigare än iPhone

Skillnaden mellan iPhone och Android är också intressant. iPhone-användare använder mobilen mer till nöjestjänster än Android, 55 % av iPhone-användarna och 45 % bland Android.

75 % av iPhone-användarna använder mobilen till att se på tv eller videotjänster, bara 60 % av Android-användarna gör detta

Fakta om Telia Trends
Telia har sedan fem år tillbaka publicerat insiktsfulla analyser i årliga trendrapporter. 2011 är första året för Telia Trends i app-format, vilket ytterligare förbättrar undersökningens aktualitet. Trends är ett nytt sätt för Telia att föra en dialog med sina användare och samtidigt undersöka de senaste trenderna. Genom fyra större temabaserade undersökningar och flera riktade snabbfrågor som besvaras kan Telia Trends varje år generera snabba, relevanta och ständigt aktuella trendanalyser – och det är användarna av Trends som är basen för detta.

Trends finns nu som applikation för iOS, Android, och snart även för Symbian och som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla.

Förutom Trends i Sverige kommer Telias moderbolag TeliaSonera lansera tjänsten i ytterligare 11 länder där koncernen är verksam. Detta möjliggör många intressanta globala jämförelser kring trender inom telekom. I senaste Telia Trends svarade 3 172 personer.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 9.400 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se