Mobilen lugnar när världsekonomin oroar

Bostadslån, valutakurser, huspriser och sparpaket. Källorna till oro för den egna ekonomin är många när det blåser snålt i världsekonomin. Många verkar dock ha hittat ett sätt att minska oron visar en ny undersökning från Telia Trends*. Det är mobiltelefonen som hjälper oss att hålla koll på privatekonomin när den globala ekonomin svajar. Mer än hälften av personerna i undersökningen uppger att de kommer att öka sitt användande av finansiella tjänster i mobilen under krisen.

Möjligheten att ständigt ha tillgång till internet och därmed den senaste informationen har ökat dramatiskt i och med smartphonens utbredning. Att sväva i osäkerhet är en känd stresskälla och många vill därför använda mobilen som informationskälla för att lugna nerverna.

Oron över det finansiella läget ger ett större behov av kontroll över den egna ekonomin. 53 procent svarar att de kommer att använda mobila finansiella tjänster mer under den finansiella oron än när den globala ekonomin är mer stabil. Samtidigt anger lika många, 53 procent, att det är viktigt att vara mer aktiv under finansiellt oroliga tider.

– Den ökade tillgängligheten har gjort det möjligt för oss att hålla oss uppdaterade om vår privatekonomi. Den tillgängligheten kan bidra till minskad stress och större känsla av kontroll över vår egen ekonomi när den globala ekonomin sviktar, säger Ulrika Steg, chef för mobila tjänster på Telia.

Banktjänsterna flyttar ut i mobilen för den som vill ha ständig koll på ekonomin. Det är banktjänster som är den mest populära mobila tjänsten när det kommer till privatekonomi, 32 procent kommer att använda banktjänster mer, följt av prisjämförelsetjänster, som 30 procent anger att de kommer att öka sitt användande av.

Dessa mobila tjänster kommer vi att använda mer under finanskrisen

Banktjänster online 32,1%
Prisjämförelser på konsumentprodukter (t.ex. hemelektronik) 30,5%
Prisjämförelser på nyttoprodukter (t.ex. el) 18,8%
Aktiemarknadsuppdateringar 10,5%
Valutauppdateringar 8,2%
Uppdateringar på bostadspriser 8,0%

*Fakta om Telia Trends
Telia har sedan fem år tillbaka publicerat insiktsfulla analyser i årliga trendrapporter. 2011 var första året för Telia Trends i app-format, vilket ytterligare har förbättrat undersökningens aktualitet. Trends är ett nytt sätt för Telia att föra en dialog med sina användare och samtidigt undersöka de senaste trenderna. Genom ett antal större temabaserade undersökningar och flera riktade snabbfrågor som besvaras kan Telia Trends varje år generera snabba, relevanta och ständigt aktuella trendanalyser – och det är användarna av Trends som är basen för detta.

Trends finns nu som applikation för iOS, Android, Symbian och som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla. Förutom Trends i Sverige har Telias moderbolag TeliaSonera lanserat tjänsten i ytterligare 11 länder där koncernen är verksam. Detta möjliggör många intressanta globala jämförelser kring trender inom telekom. På dessa frågor har 1170 personer svarat på mellan 2011-10-08 och 2011-10-21.

För mer information, kontakta gärna Bengt Olsson, kommunikationschef Telia : 070 357 46 29