• Telia/

Mobilsurf räddar resan– trafiken på utlandsvistelsen nära fördubblat

Report this content

Jämfört med 2010 har svenskar som vistats utomlands ökat sitt mobila surfande via datorn eller mobilen med hela 85 procent. Lägre priser och enklare villkor bidrar till utvecklingen, men i grunden består förklaringen i att vi inte vill vara utan våra nyheter, resguider eller banktjänster, vare sig vi är hemma eller borta.

Tidigare i höst införde Telia gemensamma villkor för hela EU och EES för att använda mobilen. Nu gör Telia det enklare och billigare att också surfa med datorn utomlands.

– Borta bra men nätet bäst. Så skulle jag sammanfatta explosionen för mobilsurf på utlandsvistelsen. Vi vill ha lika mycket koll borta som hemma. Därför har vi tagit fram ett enhetligt dagspris för mobilsurf inom hela EU och EES, i mobilen och nu kompletterar vi med nya priser för den bärbara datorn, säger Ulrika Steg chef för mobilitetstjänster på Telia.

Idag är bärbara datorer mer standard än undantag, nio av tio av alla mobiler som säljs är smartphones och läsplattornas popularitet ökar mer och mer. Nu formar den här tekniken vårt beteende på utlandssemestern.

Rekordet för mobilt surfande från svenskar i utlandet sattes i årets stora semestermånad. Vecka 29 var det mobila surfandet hela 190 procent högre än vecka 29 år 2010. Störst andel stod svenskar i Spanien för, svenskarnas populäraste EU-resmål. Surfandet från svenska datorer och mobiler i Spanien ökade denna vecka med 56 procent jämfört med i fjol. Hittills i år har svenskt surfande från EU-området till svenska sajter total ökat med 85 procent.

– Tiden är förbi när man såg fram emot att läsa den en dag gamla kvällstidningen som delades ut på planet hem. Nu botar vi vår hemlängtan och stillar vår nyfikenhet lite då och då under resans gång. Kurvorna över när vi reser som mest, och surfar som mest från utlandet med mobilen eller den bärbara datorn, är närmast identiska. Det är det yttersta beviset på teknikens nya roll som reskamrat, säger Ulrika Steg.

Förutom explosionen av datatrafik, SMS:ar och ringer svenskar som befinner sig utomlands också hem i större utsträckning.

SurfAbroad – en dags surf för priset av en tapasrätt

Surf Abroad är Telias samlingsnamn för mobilsurf med kostnadskontroll utomlands. Med de nya lägre surfpriserna betalar en kund med privatabonnemang 49 kronor (inkl moms) per dag för 20 MB för surf i mobilen, en kund med företagsabonnemang betalar 79 kronor (exkl moms) per dag för 50 MB. Motsvarande är 99 kronor (inkl.moms) för 50 MB surf med mobilt bredband, och för företagsabonnemang 149 kronor. Kunderna får total kostnadskontroll eftersom ett sms skickas från Telia när kunden behöver handla mer data för fortsatt surf. För att göra den nya prisplanen tydlig för konsumenter och affärsresande, har Telia valt att översätta vad kostnaden för olika typer av surfande motsvarar i lokala varor på destinationen. En timmes surf på Facebook med mobilen motsvarar cirka 1:40 Euro, dvs. inte mer än priset av ett lättare snacks, som tapas eller en bratwurst.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: