Nära 900 000 surfplattor förväntas säljas i Sverige nästa år

- ny undersökning från Telia om svenskarnas syn på surfplattor

Enligt en ny undersökning från Telia om svenska folkets syn på surfplattor kan det komma att säljas närmare 900 000 surfplattor i Sverige under det kommande året. Ett annat tecken på att surfplattorna är heta är att hela 12 procent säger sig välja en surfplatta framför en exklusiv Ferrari.

Den undersökning som Telia nyligen genomfört om svenskarnas syn på surfplattor talar sitt tydliga språk - surfplattorna är heta! Hela 13 procent av de medverkande i undersökning tror att de kommer att köpa en surfplatta under detta år eller nästa. Allra mest positiva är de som redan idag har en Smartphone. Bland dessa säger hela 28 procent att de tror att de kommer att köpa en surfplatta.

-   Liksom övriga världen är svenskarna generellt väldigt nyfikna på surfplattorna och undersökningen ger definitivt en hint om att det med största sannolikhet kommer att säljas en hel del surfplattor den närmaste tiden, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

På frågan vad man tror att man skulle använda surfplattan till svarar 56 procent att man främst kommer att surfa på internet, 54 procent kolla nyheter/läsa tidning på nätet, 40 procent maila, 33 procent titta på film, 32 procent titta på webb-TV, 31 procent följa med i sociala nätverk och 30 procent läsa böcker. Nära var femte svensk tror att de kommer att följa med mer i nyhetsflödet med en surfplatta.

Enligt undersökningen kommer troligen surfplattan främst att användas för soffsurfande i hemmet (42 procent). Därefter tror svenskarna att man kommer använda surfplattan under pendlingstiden till och från arbetet (36 procent) följt av på semesterresan (32 procent).

På frågan om vilket av en surfplatta eller en Ferrari man skulle välja är det givetvis ett stort övertag för den exklusiva sportbilen, men anmärkningsvärt är att hela 12 procent säger sig hellre vilja ha surfplattan.

Om undersökningen
Undersökningen har gjorts bland svensk allmänhet, 18 år och äldre, och är genomförd av analysföretaget United Minds. 1 061 svenskar har deltagit i undersökningen, i representativa kvoter med avseende på kön, ålder och region. Undersökningen har genomförts i form av e-postenkäter under perioden 5 till 11 november 2010.
____________________________________________________
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på
www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se