Nu har Sverige tagit mental semester

Report this content

Meteorologer har sedan länge definierat sommar som dygnsmedeltemperatur på 10 plusgrader fem dygn i streck, men att mäta när vi människor mentalt ställer om till sommar har inte gjorts tidigare. Nu pekar Telias surfindex, som mäter hur mycket och på vad svenskarna surfar, på att det kan ha inträffat någon gång mellan kl. 8:00 och 9:00 måndag i midsommarveckan. Då, som på en given signal, inledde surfandet ett brant dyk ned mot sommarens bottennotering hittills, vilket skedde under midsommarafton. En annan indikation på att vi redan tagit mental semester är att vi surfade 24 procent mindre på jobb och 17,5 procent mer på mat jämfört med veckan innan.

– Svenskarnas skifte från jobb- till semesterläge kunde inte vara mycket tydligare. Två av kategorierna i Surfindexet visar skiftet i ett nötskal. Det är jobbrelaterade sajter som dyker brant medan mat- och receptsajter klättrar kraftigt. Datatrafiken totalt sett dyker också snabbt. Just nu ser vi en tydlig dipp, men motsägelsefullt nog kan trafiken komma att öka när svenskarna tar ledigt och använder uppkopplingen till mer bandbreddskrävande aktiviteter som exempelvis film och videoklipp, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

Mindre jobb, mera mat
Industrisemestern har inte kommit igång på allvar men nu ställer landet om till ett lugnare tempo och tar ut lite av ledighetskänslan i förskott. Midsommarveckan markerar starten på sommaren för de flesta, och mätningarna av svenskarnas surfande ger inblick i när och hur vi går in semesterläge. Telias mätningar av aktiviteten på nätet visar att skiftet ägde rum någon gång mellan kl. 8:00 och 9:00 måndag i midsommarveckan. Trafiken startade då en brant nedgång och under veckan minskade arbetsrelaterade sajter med 24 procent medan surfandet på mat ökade 17,5 procent jämfört med föregående vecka. Lägsta surfnivån uppmätts under midsommaraftonen. Vanliga dagar ökar alltid bredbandsanvändningen runt lunchtid, men på midsommaren minskade den istället.

Det finns inget dåligt väder...
Medeltemperaturen veckan som föregick midsommarveckan hade legat under normal och stora delar av landet drabbats av skyfall. Det förklarar sannolikt att bredbandsanvändningen nådde sin rekordnivå denna period. Inte minst innebar det ett uppsving för kategorin Film och TV, medan den minskade något i den varmare vecka 25. Men för minskningen stod TV-tittandet, filmuthyrning på nätet låg kvar på hög nivå efter toppnoteringen veckan innan.

– Vi vet att bandbreddskrävande aktiviteter som att titta på film, ladda upp bilder och titta på videoklipp tenderar att öka under sommaren när vi är mer lediga. Film och TV som kategori minskar totalt, men hyrfilm över nätet ökar. Både vecka 24 och 25 var rekordveckor i vår filmbutik med nästan 8000 filmuthyrningar per dag, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

Dagen då ingenting händer
I arbetet med surfindex har Telias analytiker också kunnat använda data över bredbandstrafiken till att spå i framtiden. Onsdag i vecka 29 menar de blir årets minst händelserika dag. Den som vill följa surfindex och nedräkningen kan besöka www.facebook.se/teliasverige/surfindex

Sverige har internationellt rekord på bredband och semester
Enligt statistik från OECD har Sverige, näst efter Sydkorea, flest bredbandsabonnemang per capita och enligt Eurofond – EU:s fond för levnads- och arbetsvillkor (2009) – placerar sig Sverige med sina 33 lediga dagar per år som det femte mest lediga landet i Europa.

Paddsommaren 2011
Enligt detaljhandelsanalysföretaget GfK Temax har försäljningen av smartphones fördubblats på ett år, och stod under första kvartalet 2011 för två tredjedelar av alla sålda telekomprodukterna. Surfplattorna stod för den största ökningen inom kategorin IT-produkter. Smartphones och surfplattor skapar nya användarmönster vilket gör det extra intressant att följa surfbeteendena just i sommar.

Det här är Telia Surfindex
Bakgrunden till Telia Surfindex är att Telia löpande mäter och prognostiserar svängningar i bredbandstrafiken. I sommar presenteras mätningarna för första gången utåt. Enligt statistik från OECD är Sverige (näst efter Sydkorea) världens mest bredbandstäta land. När uppkopplat läge blivit livets normaltillstånd, har Telia som Sveriges största leverantör av bredband ett ansvar och intresse i att förstå beteendena bakom datatrafiken. Särskilt denna sommar då läsplattornas intåg medverkar till kraftigt ökad trafik i näten.

Metoden för att kunna beskriva hur mycket svenskarna belastar bredbandsnätet och vad de använder det till under sommaren består av två delar. Datatrafiken i Telias bredbandsnät utgör själva basen för Telia Surfindex. För att identifiera beteendemönster görs även sammanställningar av miljontals unika besök på ett antal utvalda webbsajter inom kategorierna: mat, shopping, bostad, arbete, hälsa, resor, sociala medier, familjeliv och film.

Det första surfindexet presenterades den 22 juni och rapporteringen är planerad att fortsätta löpande fram till och med vecka 32.

Surfindex uppdateras på veckobasis och analyserna presenteras här: http://www.telia.se/surfindex

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: