Ny teknik ger fler Telia-kunder hdtv

Sedan några dagar tillbaka har alla Telias tv-kunder nu tillgång till digital-tv boxar som stödjer den nya kodningstekniken mpeg4 och är förberedda för hd. Den nya tekniken öppnar för hdtv till runt hälften av Telias över 400 000 tv-kunder. Dessutom ger den möjlighet att erbjuda ännu fler kanaler.

- Hdtv ger avsevärt bättre bild och ljud och det uppskattar många av tittarna. Inte minst får man en större tittarupplevelse vid sport, film och musik- och underhållningsprogram, säger Kent Jonsson, marknadschef på Telia.

Alla kunder som har möjlighet att få hdtv kommer att kunna titta på SVT:s hd-kanaler, SVT1 HD och SVT2 HD. Kunden behöver inte göra någonting utan kanalerna kommer automatiskt att läggas upp i det grundläggande utbudet. Samtliga kunder med nätverksuttag kan få hdtv men när det gäller hdtv via telejacket gör tekniska begränsningar i nätet att alla inte kommer att kunna få tjänsten.

För att kunna se hdtv behöver kunden ha en tv som är märkt HD ready eller Full HD samt en Telia digital-tv box. För att få hdtv via adsl i telejacket krävs dessutom tjänsten Telia Smart samt att kunden bor mindre än 1,5 km från telestationen. Hdtv i telejacket går heller inte att kombinera med ett tvilling/extraabonnemang.

Sveriges största videobutik i fjärrkontrollen
Utbudet i Telias digital-tv omfattar för närvarande 90 kanaler totalt, fördelade på en rad olika kanalpaket. I utbudet ingår också filmpaket och sportpaket från bland annat Viasat och Canal+. Därtill finns Sveriges största videobutik med över 2 500 filmer som kan beställas ”on demand” och ytterligare 15 play-tjänster från bland andra SVT, National Geographic, Canal+ och Viasat.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se