Ökad takt av fiberutbyggnaden i Tyresö

Report this content

Utbyggnaden av ett fibernät i Tyresö påskyndas genom ett avtal mellan Telia och Tyresö kommun.  Fibernätet som byggs är ett öppet nät vilket innebär att varje hushåll fritt kan välja bland flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredband, digital-tv och telefoni. Målet är att 90 procent av hushållen och företagen ska ha tillgång till 100mbit/sek år 2020.

Avtalet mellan Telia och Tyresö är en del av den satsning på infrastruktur som pågår just nu. Telia investerar fem miljarder kronor per år till 2015 på att bygga ut och förstärka det mobila och fasta nätet i hela landet.

– Det känns bra att en långsiktig aktör som Telia vill vara med och satsa i Tyresö. Tillsammans med Telia kommer vi nu att arbeta fram en plan för hur vi skapar förutsättningar för att så många som möjligt i Tyresö får tillgång till den nya tekniken med alla dess möjligheter. Vi är övertygade om att vi med gemensamma krafter går i mål med den digitala agendan, säger Fredrik Saweståhl, (M), kommunstyrelsens ordförande Tyresö kommun.

– När vi satsar ser vi till helheten och har hela kommunen i fokus. Det innebär en satsning på fast och mobilt, från tätort till glesbygd. Det betyder att fler kan ta del av bredbandstjänster med bra kvalitet, oavsett var man befinner sig, säger Thomas Olsson, ansvarig för kommuner och stadsnät på Telia Öppen Fiber.

Avtalet innebär att Tyresö och Telia genom en gemensam styrgrupp gör en översyn av kommunens behov och tillsammans utarbetar en plan för utbyggnaden i kommunen. Målet är den digitala agendan – att 90 % av hushållen och företagen ska ha tillgång till 100mbit/ sek 2020.

Arbetet är redan påbörjat. Under 2012 fick 4400 hushåll i Tyresö möjlighet att ansluta villan till ett fibernät, som betyder höghastighetsbredband med ljusets hastighet. Och förra året var det ytterligare 2500 hushåll som fick ansluta sig. Fibernätet som byggs är ett öppet nät vilket innebär att varje hushåll fritt kan välja bland flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredband, digital-tv och telefoni.

Som del av den stora infrastruktursatsning som nu äger rum gör Telia samtidigt med fibersatsningen en offensiv satsning på mobilnätet i Tyresö kommun. Överallt där man idag kan prata i sin mobiltelefon kommer invånarna att erbjudas surf både via 3G och via 4G. För Tyresö innebär det att kommunen 2015 kommer att ha en yttäckning för 3G och 4G på >99% procent och en befolkningstäckning på 99,7% procent.

Regeringens mål
Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter - 90 procent av alla hushåll och företag ska ha tillgång till höghastighetsbredband 2020.

För mer information:
Åke Skoglund, samhällsbyggnadschef i Tyresö, 070-488 92 33.
Presskontakt Telia: Camila Buzaglo, kommunikationsansvarig, 070 545 32 69 telia.se/media.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: