• Telia/

”Om du kan läsa det här är du för nära” är Sveriges bästa bredbandsnamn

Idag avgjordes tävlingen ”Kärt bredband har många namn”. En enhällig jury bestående av bland andra artisten Salem al Fakir och språkvårdaren Ola Karlsson utnämnde ”Om du kan läsa det här är du för nära” till Sveriges bästa bredbandsnamn. Totalt har fler än 900 bidrag skickats in sedan tävlingsstarten den 30 september.

Telias tävling ”Kärt bredband har många namn” är nu avgjord. Bland över 900 inlämnade bidrag stod till slut Håkan Wirgart från Kopparberg som vinnare med sitt bredbandsnamn: ”Om du kan läsa det här är du för nära”. Förutom äran innebär vinsten en ny digital inredning, bestående av ett års fri tillgång till digital-tv med Sveriges största videobutik, Telia Smart bredband och Spotify Premium.

- Det var oväntat och känns lite overkligt, men väldigt kul. Jag döpte mitt bredband för två år sedan med inspiration från en bildekal. Namnet är mest en rolig grej, men det är klart att man inte vill att någon ska försöka använda ens bredband, säger Håkan Wirgart.

Tävlingen avgjordes i två steg. Deltagarna fick först skicka in sitt bredbandsnamn på tävlingssidan http://www.kartbredband.se och där motivera varför just deras namn är Sveriges bästa. De tio bredbandsnamn som fick flest ”likes” togs sedan vidare till finalen. I finalen bedömdes de tio bidragen av en jury bestående av Ola Karlsson, språkvårdare på Språkrådet, Salem al Fakir, artist och språksmed, Johanna Öhberg, teknikskribent och bloggare för Lilla Gumman, samt Stefan Trampus, bredbandschef på Telia.

- Namnet vill kommunicera med omvärlden, är kulfyndigt som en klassisk bildekal, försöker vänligt avskräcka och är dessutom sant. Ett extra ”svenskaplus” för att namngivaren vågar använda ä, ö och mellanslag, säger Ola Karlsson.

På andra och tredje plats i tävlingen kom bredbandsnamnen ”Inga sopor i trapphuset, TACK!” och ”MAD”.  De får presentkort i Telias butik och fria supportsamtal till Telias uppskattade Premiumsupport, som hjälper till med allt som har med it, telefoni, internet och elektronik att göra.

Nästan sju av tio bredbandskunder har ett trådlöst nätverk hemma. Många av dessa är omdöpta för att ägaren vill kommunicera något till sin omgivning.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se