OS-tittande ger hälsovåg på nätet

Svenskens OS-intresse ger inte bara avtryck i ökat OS-surfande utan tycks även locka till ett mer hälsosamt leverne enligt Telia Surfindex.  När surf-sommaren 2012 sammanfattas konstateras inte bara att årets slappaste surfdag blev midsommarafton, det är även tydligt att svensken fortsätter utveckla sitt mobilsurfande på semestern och att Turkietresenärernas surf ökar mest.

Telia mäter och prognostiserar löpande svängningar i bredbandstrafiken för att kunna optimera nätet efter kundernas behov. Nu offentliggörs sommarens fjärde och sista upplaga av Telia Surfindex, som denna gång omfattar veckorna 30 och 31. Under perioden har föga förvånande OS-surfandet ökat, men det tycks även ha blivit mer höst och vardag i surfandet, med mer trafik på sajter som rör arbete och bostad samt mindre trafik på nöjesrelaterade sajter som rör shopping och resor.

Londonfeber
OS-kategorin, som omfattar de stora rikstidningarnas sportsajter, ökade med 64,1 procent från vecka 28 till vecka 31. Surfandet på de fyra största tidningarnas sportsidor ökade med 120 procent helgen då OS invigdes jämfört med helgen innan. Att jämföra med inledningen av fotbolls-EM tidigare i somras som enbart åstadkom en ökning med 27 procent i surfandet på tidningarnas sportsidor.  En spännande sidoeffekt av OS är att tävlingarna förefaller inspirera vanliga motionärer, då hälsosurfandet ökade med drygt 12 procent under vecka 31 jämfört med veckan innan.

– Under motsvarande period förra året, när svenskarna började avsluta sina semestrar, gick hälsosurfandet ned. Medan vi i år har sett en rejäl ökning av hälsosurfandet under OS-veckorna. Vem vet, kanske inspireras vi till egna stordåd när vi ser världens främsta atleter i aktion, säger Rune Pedersen, konsumentchef för mobilitetstjänster på Telia.

Ökad utlandssurf i sommaren
Förra året sänkte Telia markant avgifterna för att ringa och surfa från flera länder i Europa. Detta i kombination med vår allt starkare önskan att förbli uppkopplade under semestern gör att svenskarnas surfande utomlands fortsätter att öka kraftigt. De mest omfattande surfökningarna under sommarmånaderna jämfört med förra året hittar vi i Turkiet (320 procent), Spanien (294 procent) och Österrike (238 procent). De länder som vi surfar från mest är Norge och Finland.

– Vi har under mer än ett år arbetat hårt för att svensken ska kunna ta med sina vanliga surfvanor på semestern och det är roligt att vi nu får se resultat då allt fler håller sig uppkopplade och fortsätter att ha kontakt med nära och kära under semestern, säger Rune Pedersen, konsumentchef för mobilitetstjänster på Telia.

Surf-sommaren 2012 och årets slappaste surf-dag
Den slappaste surfardagen var precis som 2011 midsommarafton och den dag med mest internettrafik var den 25 juni då nästan hela Sverige fick stora mängder regn.
När vi sammanfattar sommaren 2012 kan vi även konstatera att under vecka 24 (11 juni – 17 juni) surfade vi som minst och vecka 31 (30 juli – 5 augusti) surfade vi som mest.

Om Telia Surfindex
Bakgrunden till Telia Surfindex är att Telia löpande följer svängningar i bredbandstrafiken. Förra sommaren (2011) presenterades detta för första gången, och följs nu upp sommaren 2012. Enligt statistik från OECD är Sverige (näst efter Sydkorea) världens mest bredbandstäta land. När uppkopplat läge blivit livets normaltillstånd blir det extra intressant att följa vad som kan påverka användningen under en period.
Metoden för att kunna beskriva svenskarnas uppkoppling och digitala semestervanor består av två delar. Datatrafiken i Telias mobila och fasta bredbandsnät utgör själva basen för Telia Surfindex. För att identifiera beteendemönster görs även sammanställningar av miljontals unika besök på ett antal utvalda webbsajter inom kategorierna: mat, shopping, bostad, arbete, hälsa, resor, sociala medier, fotboll, sport/OS och familjeliv, baserat på KIA-index (Sveriges annonsörers index över svenska webbplatser). Ytterligare en kategori, tv och film, baseras på Telias kunders användande av on-demand-tjänster (SVoD och VoD). Vecka 18, 2012 representerar normalnivå i indexet. 2012 års version av Telias Surfindex presenteras för första gången vecka 18 och sedan löpande veckorna fram till och med vecka 31.
Mer fakta från Telia Surfindex hittas på www.telia.se/surfindex

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0705 770237 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.