Oskarshamn på tur när Telias fibersatsning fortsätter

Report this content

Telias storsatsning på fiberbaserat bredband i Oskarshamn rullar vidare. Denna gång handlar det om områdena Kolberga, Orrängen och Kristineberg där cirka 1600 villahushåll får möjlighet att ansluta villan till internet med dagens snabbaste internetanslutning.

Telia fortsätter den landsomfattande miljardsatsningen för att ge Sverige en infrastruktur i världsklass. Det innebär att Telia bygger ut och uppgraderar de fasta och mobila näten i hela landet. Sammantaget innebär dessa satsningar en investering på fem miljarder kronor om året i Sverige till och med 2015.

Oskarshamn är en del av denna satsning. Till de redan 1000 villahushåll som byggts ut i Oskarshamn läggs nu ytterligare cirka 1600 hushåll som erbjuds att ansluta till ett fibernät med upp till 1000 megabit per sekund i båda riktningarna.

Det är ett öppet nät, vilket innebär att varje hushåll fritt kan välja bland flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredband, digital-tv och telefoni.

– Allt fler prylar kopplas upp mot internet och det kräver kapacitet. I en vanlig familj är det inget konstigt att fyra-fem apparater är igång samtidigt och slåss om bandbredden. Vi streamar filmer, spelar nätverksspel och tittar på tv via nätet. Med fiber kan alla i familjen göra det de vill göra, samtidigt, utan försämrad kvalitet, säger Henrik Forssell, ansvarig för fiberförsäljningen på Telia och tillägger att det inte bara tjänster i form av underhållning som möjliggörs med fiber.

– För en småföretagare kan en snabb och stabil bredbandsuppkoppling innebära att man kan driva sin verksamhet hemifrån, säger Henrik Forssell.

Telia genomför nu även en intensiv utbyggnad av mobilnäten i Sverige och det gäller även Oskarshamn kommun. Vid årets slut ska Telias 4G-nät täcka större delen av kommunen. 4G är det mest moderna mobilnätet och kan närmast liknas vid en digital motorväg för mobilsurf och innebär att kunderna kan använda mer avancerade internettjänster i sina mobiler, även utanför hemmet och arbetsplatsen.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771-77 58 30 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: