Östhammars kommun och Telia samarbetar om fiberutbyggnad

Östhammars kommun och Telia har tecknat ett samverkansavtal kring utbyggnad av fiber till hushåll och företag i kommunen.

Fibernätet som ska byggas är ett öppet nät där kunderna kan välja mellan flera olika leverantörers erbjudanden för bredbandstelefoni, digital-TV och bredband. Hastigheter på upp till 1000 mbit/s erbjuds.

– Vi kommer i samarbete med Telia att ta fram en plan för att så många företag och hushåll som möjligt ska kunna utnyttja de möjligheter som en snabb och stabil fiberuppkoppling ger. Samarbetet är långsiktigt och gäller såväl tätort som landsbygd, säger Peter Nyberg, kommunchef i Östhammars kommun.

Östhammar har en offensiv inställning till de möjligheter digitaliseringen ger. Det är en stor anledning till att vi väljer att satsa i kommunen och vi ser fram emot samarbetet, säger Lars Sandqvist, kommun- och stadsnätsansvarig på Telia.

För mer information, kontakta:

Peter Nyberg, kommunchef Östhammars kommun, 0702- 06 95 44

Lars Sandqvist, kommun- och stadsnätsansvarig Telia, 0706- 20 43 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com

Östhammar har en offensiv inställning till de möjligheter digitaliseringen ger
Lars Sandqvist, Telia
Samarbetet är långsiktigt och gäller såväl tätort som landsbygd
Peter Nyberg, kommunchef i Östhammars kommun