• Telia/

Pressvisning: Ny klimatsmart lösning - Häng med på borrning för miljön tillsammans med Telia och Akademiska Hus

Tid: onsdagen den 20 november kl. 10.00 – 11.00
Plats: Rålambsvägen 30, Fredhäll i Stockholm

Nu startar ett spännande miljöprojekt i berget under Campus Konradsberg i Fredhäll i Stockholm. Det handlar om hur ny teknik för kylning av servrar och annan IT- utrustning kan resultera i uppvärmning av byggnader och därmed generera stora klimatvinster för samhället.

Tekniken och processen är framtagen av TeliaSoneras ingenjörer och ses som unik i sin omfattning.
Med denna som utgångspunkt förbereder Akademiska Hus en teknisk lösning som kan värma upp hela Campus Konradsberg och ersätta den fjärrvärme som används i dagsläget.

Projektet som nu startar i en av Sveriges största kombinerade telekom och datacenter kommer att stå modell för framtida klimatsmarta samarbeten mellan IT och fastighetsbranschen vad gäller energisparande och energiåteranvändning.

Tid, plats och upplägg
Vi samlas onsdagen den 20 november kl.10.00 vid Rålambsvägen 30 tillsammans med representanter för Telia och Akademiska Hus. De berättar om bakgrunden, syftet, miljövinster och hur miljöprojektet kommer att gå till och utvecklas. Tillsammans gör vi en rundvandring där det kommer att finnas möjlighet till fotografering.  Bär gärna oömma kläder och gummistövlar/rejäla skor.

Anmälan
Inbjudan riktar sig enbart till media: eftersom vi kommer att göra ett besök på anläggningen måste anmälan om deltagande göras i förväg (obligatoriskt). Anmälan görs till Camila Buzaglo, kommunikationsansvarig, tel: 070-5453269 eller via mail: camila.buzaglo@teliasonera.com