Regnig sommar gav digitalt filmrekord

Sommarens regnväder slår alla rekord i norra Europa och juni blev den blötaste i Sverige på 200 år. Men regnandet bidrar även till andra rekord. I Telias Videobutik hyrdes 66 000 video-on-demand-filmer ut under en vecka i juli vilket motsvarar fler än 1 300 fulla biosalonger. När vädret sedan stabiliserades och solen kom tillbaka – sjönk surfandet igen, visar nya siffror från Telia Surfindex.

Mellan vecka 25 och vecka 28 (18 juni-15 juli) bidrog det dåliga vädret till att surfandet gick upp i Sverige. Framförallt har trafiken till resesajter varit väldigt hög när folk har sett sig om efter en resa till solen. Men när Telia har analyserat datatrafiken visar det sig även att filmtittandet stigit kraftigt. Under vecka 28 (9-15 juli), en av de regnigaste veckorna i juli, slog Telias filmtjänst rekord med 66 000 hyrda video-on-demand-filmer vilket motsvarar cirka 1 320* fulla biosalonger.

– Svenskarna gillar att hyra film direkt från soffan och med tanke på det dåliga vädret kombinerat med att merparten av alla svenskar har semester är det kanske inte så konstigt med detta rekord. På årets regnigaste dag, den 25 juni, var siffran för våra video-on-demand-tjänster den högsta under mätperioden för en vardag, 21 % högre än vad den brukar vara en genomsnittlig vardag, säger Kent Jonsson, konsumentmarknadschef för bredbandstjänster på Telia.

Stabilare väder – mindre surfande

Telia mäter och prognostiserar löpande svängningar i bredbandstrafiken för att kunna optimera nätet efter kundernas behov. Nu offentliggörs för tredje gången denna statistik i sommar genom Telia Surfindex, som omfattar veckorna 24-29.

Under vecka 29 sjönk Telia Surfindex med 1,9 procent, jämfört med veckan innan, till följd av det bättre vädret. Detta syntes även på resesurfandet, som sjönk med 8,7 procent under vecka 29 (16-22 juli), men fortfarande är det den kategori som stigit tveklöst mest sedan mätningarna inleddes. Bortsett från resor sjönk surfandet kraftigt i shopping- och bostadskategorierna, med 9,2 respektive 7,5 procent.

OS driver upp datatrafiken

De kategorier som steg vecka 29 jämfört med veckan innan var OS och Fotboll, med 3,6 respektive 0,3 procent. Inte så konstigt med tanke på att OS i London nu drar igång och där de svenska fotbollsdamerna är ett av de starkaste guldhoppen. På Telia förväntar man sig en fortsatt ökning som kommer spilla över totalt på datatrafiken.

– Vi förväntar oss definitivt en ökning i datatrafiken under OS. Många väljer att följa tävlingarna på digitala plattformar och vi vet att många av mediehusen, inte minst SVT, satsar stort i de digitala kanalerna, säger Kent Jonsson.

– Samtidigt vet vi att många vill kunna vara uppkopplade och följa och medverka i diskussioner online, samt heja på sina blågula favoriter i sociala medier. Många använder dessutom flera uppkopplade prylar samtidigt. Sammantaget borde detta ge utslag i datatrafiken, avslutar Kent Jonsson.

* Räknat på att varje film har 2 tittare X 66 000/100 personer/biosalong = 1 320 biosalonger

Om Telia Surfindex

Bakgrunden till Telia Surfindex är att Telia löpande följer svängningar i bredbandstrafiken. Förra sommaren (2011) presenterades detta för första gången, och följs nu upp sommaren 2012. Enligt statistik från OECD är Sverige (näst efter Sydkorea) världens mest bredbandstäta land. När uppkopplat läge blivit livets normaltillstånd blir det extra intressant att följa vad som kan påverka användningen under en period. Metoden för att kunna beskriva svenskarnas uppkoppling och digitala semestervanor består av två delar. Datatrafiken i Telias mobila och fasta bredbandsnät utgör själva basen för Telia Surfindex. För att identifiera beteendemönster görs även sammanställningar av miljontals unika besök på ett antal utvalda webbsajter inom kategorierna: mat, shopping, bostad, arbete, hälsa, resor, sociala medier, fotboll, sport/OS och familjeliv, baserat på KIA-index (Sveriges annonsörers index över svenska webbplatser). Ytterligare en kategori, tv och film, baseras på Telias kunders användande av on-demand-tjänster (SVoD och VoD). Vecka 18, 2012 representerar normalnivå i indexet. 2012 års version av Telias Surfindex presenteras för första gången vecka 18 och sedan löpande veckorna fram till och med vecka 32. Mer fakta från Telia Surfindex hittas på www.telia.se/surfindex

För mer information vänligen kontakta: Nicholas Rundbom, nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-511 66 73