Roligare att vänta på tåget efter smartphonens intåg

Att smartphoneboomen är ett faktum har inte undgått någon. Men hur påverkar egentligen tillgången av nya nätbaserade tjänster direkt i telefonen våra liv? Statistik från Telia och United Minds avslöjar att en positiv effekt av vårt ökande användande av smarta telefoner är att majoriteten av svenska smartphonenvändare idag upplever att det blivit roligare att stå i kö eller vänta på tåg eller buss sedan de skaffade en smart telefon. Kvinnor har roligare än män. 62 procent av alla kvinnor uppger att den nya tekniken gör väntande roligare jämfört med 52 procent av männen.

De senaste åren har användningen av smarta telefoner formligen exploderat och idag har 62 procent av alla boende i Sverige en smartphone. Att alltid ha tillgång till sociala medier, spel, kartor, nyheter och andra nätbaserade tjänster direkt i telefonen påverkar våra liv på en rad olika sätt. Enligt en undersökning från Telia och United Minds om hur mobilsurfandet påverkat vår vardag har tillgången till underhållning och olika typer av nätbaserade tjänster direkt i fickan inneburit roligare väntetider för hela 58 procent av Sveriges smartphoneanvändare.

-       Att internet i mobilen påverkat våra liv råder det ingen tvekan om. Det är därför inte helt överraskande att smartphonen också påverkat hur vi spenderar kortare pauser och väntetider under dagen. Med smarta telefoner läser vi mejlen, de senaste nyheterna, kopplar upp oss mot sociala nätverk eller spelar spel när vi får några minuter över i en annars fullspäckad vardag. Varför fler kvinnor än män upplever att smartphonen gjort väntande roligare är svårt att säga men att kvinnor tenderar att oftare än män besöka sociala medier kan spela en roll, säger Rune Pedersen, konsumentchef på mobilitetstjänster, Telia.

För mer information om täckning och utbyggnad: telia.se/tackning

Ovan statistik är hämtad ur en undersökning genomförd av United Minds, Juli 2012 – på uppdrag av Telia.

För mer information om undersökningen, kontakta gärna Nicholas Rundbom, nicholas.rundbom@teliasonera.com. För fler nyhet besök nyheter.telia.se.