Säkerhetssystem näst på tur att kopplas upp i svenska hem

Report this content

Övervaknings- och säkerhetssystem är nästa teknik på tur att bli uppkopplad mot internet i svenska hem. Detta visar en undersökning om svenskarnas internetanvändande de kommande åren som genomförts av Telia. Hela 30 procent av de svarande tror att de inom fem år kommer att ha ett övervaknings- eller säkerhetssystem, exempelvis inbrottslarm, uppkopplat mot internet i sitt hem. En stor ökning jämfört med dagens 4 procent. Det innebär att säkerhetssystem, efter dator, surfplatta, TV och telefon, är det som flest tror kommer att vara uppkopplat mot internet i framtiden.

Svenska hem har redan idag i genomsnitt tre apparater uppkopplade mot internet. Telias undersökning visar att 78 procent av svenskarna använder en bärbar dator, 62 procent en smartphone och 18 procent en surfplatta. Tillsammans behöver dessa produkter inte mer än en bråkdel av den uppkoppling som fiber möjliggör idag. Men i takt med att tekniken i allt fler hem, företag och kommuner utvecklas kommer en ökad kapacitet att krävas. Inom fem år tror exempelvis 30 procent av svenskarna att huslarm och andra säkerhetssystem kommer vara uppkopplade, 13 procent tror att belysningen kommer kopplas upp och 11 procent tror att deras kylskåp kommer vara internetanslutna.

– Enligt undersökningen planerar en stor del av alla svenskar att inom bara några år öka säkerheten i deras hem genom övervaknings- och säkerhetssystem som kopplas upp mot internet. Med allt fler uppkopplade apparater i hemmet, inte minst när det gäller system för säkerhet, ställs högre krav på uppkopplingen. Här spelar fiber en central roll i att erbjuda stabila nät och den breda kapacitet som efterfrågas, säger Ante Baric, ansvarig för Telias fiberförsäljning.

Fiber transporterar datatrafik med ljusets hastighet och har i princip obegränsade kapacitet – i dagsläget cirka 1 000 Mbit/s –. Fiber kan antingen anslutas via en luftburen kabel eller via en nedgrävd i gatan. Oavsett installationstyp och avstånd till telestationen är kvaliteten densamma. Fiber kommer i framtiden vara en naturlig del av vårt boende med ett allt ökande antal uppkopplade apparater.

World Economic Forum har i sin Global Information Technology Report rankat Sverige som världens främsta IT-land tre år i rad. Framgångarna beror till stor del på den breda IT-kunskapen bland befolkningen samt hur IT-infrastrukturen kontinuerligt har anpassats efter samhällets krav på allt snabbare uppkopplingshastigheter. För att Sverige ska fortsätta att utvecklas inom IT satsar Telia på en omfattande utbyggnad av fiber till hushåll och företag. Telia planerar att investera 5 miljarder kronor till och med 2014 för att över 1 miljon svenskar ska få tillgång till världens snabbaste bredband.

Om du blickar fem år framåt i tiden, vad av följande tror du att du kommer att koppla upp mot internet?
Bärbar dator 84 %
Mobiltelefon 81 %
TV 59 %
Stationär dator 59 %
Surfplatta 57 %
Övervakning/säkerhetssystem (t.ex. inbrottslarm) 30 %
Stereo/ljudsystem 25 %
Kamera 25 %
Belysning 13 %
Kylskåp 11 %
Frys 10 %
Ugn 7 %
Mikrovågsugn 6 %
Spis 6 %
Dammsugare 4 %
Garderob 4 %
Vet ej 4 %
Annat 3 %

Undersökningen genomfördes av United Minds, på uppdrag av Telia, i juni 2012. Resultatet grunder sig i svar från 1010 respondenter från hela Sverige.

För mer information, kontakta gärna Helena de Verdier på 0705 51 31 38 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: