Samsung fortsatt starka även i augusti-försäljningen

Report this content

Apples iPhone 4 vägrar släppa taget om förstaplatsen när Telia sammanställer Smartphonetoppen för augusti. Men Samsung är på väg att utmana med Galaxy Mini. Totalt sett säljs det ännu en månad fler Android-mobiler än mobiler med IOS. Fortsätter trenden kan Android-mobilerna gå om i årsförsäljningen.

Även om det är oförändrat i försäljningstoppen för Smartphones i Telias butiker för augusti, Apple iPhone 4 följs ännu en gång av Samsungs Galaxy Mini, kommer Galaxy Mini för varje månad som går allt närmare iPhone 4. Totalt sett såldes det flest Android-mobiler – trots att iPhone 4 åter fått sällskap av föregångaren iPhone 3GS som tagit sig upp till en tredjeplats på listan.

– Det verkar som om månaderna när Android säljer mer än IOS inte längre kan räknas som undantag utan snarare måste ses som regel, säger Patrik Granström, försäljningschef på Telia.

Fortsätter trenden kan det bli så att Android-mobilerna går om i årsförsäljningen. En jämförelse med försäljningssiffrorna för ett år sedan visar att det idag säljs mer än dubbelt så många Android-mobiler som då. Försäljningen av IOS-mobiler har i samma jämförelse minskat med nästan en tredjedel, men då var augusti förra året IOS absoluta toppmånad i och med lanseringen av iPhone 4 den 30 juli.

Smartphone-toppen baserad på augusti månads försäljning i Telias butiker:

1. Apple iPhone 4
2. Samsung Galaxy Mini
3. Apple iPhone 3GS
4. Samsung Galaxy S
5. HTC Wildfire S
6. HTC Sensation
7. Sony Ericsson Arc
8. Sony Ericsson Neo
9. Sony Ericsson X8
10. HTC Desire S

Smartphone-försäljningen utifrån operativsystem:
1. Android
2. iPhone IOS
3. Symbian

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 85 Telia-butiker runt om i Sverige. Telia har Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

En smartphone är en avancerad mobil i gränslandet mellan mobil och dator. Den har ett operativsystem där kunder har möjligheter att installera mer avancerade program (än till exempel Java-program) eller appar. Med en smartphone kan man göra betydligt mer än bara tala och skicka sms samt att den ska ha ett QWERTY eller touch-tangentbord.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: