Schenker AB väljer 4G och molntjänster från Telia

DB Schenker har valt Telia som helhetsleverantör för sin kommunikation. Samtidigt uppgraderar man alla mobila bredbandsabonnemang i vad som kan vara världens hittills största 4G-affär.

– När vi bytte leverantör så var det en självklarhet att även ta steget till 4G eftersom Telia har tagit täten i utvecklingen. Det var ett tåg vi redan nu ville hoppa på, 4G öppnar helt nya användningsområden för våra medarbetare och för vår verksamhet, säger Stig Broberg, stf CIO på Schenker AB.

– DB Schenker är sannolikt världens första företag att göra en sådan satsning. Det här är startskottet för 4G på företagsmarknaden, säger Torbjörn Chami, försäljningsdirektör, TeliaSonera Business Services.

Förutom 4G omfattar kommunikationstjänsterna även Cisco Managed Voice vilket innebär att DB Schenker flyttar en stor till av sin kommunikation till molnet (*). I avtalen ingår också WAN DataNet, Managed LAN, Contactcenter Callguide samt VPN-tjänsten Telia Secure Remote User, som ger fjärråtkomst för DB Schenkers mobila personal och samarbetspartner. Avtalen löper på tre år till ett värde av cirka 50 miljoner kronor.

– Nu möts molnet och mobilnätet. Det möjliggör en helt ny typ av realtidskommunikation med mobilnätet som plattform, tjänster som tidigare krävde en fast anslutning kan nu användas oberoende av plats, säger Torbjörn Chami.

Telias 4G-nät erbjuder praktiska hastigheter som är upp till tio gånger högre än förra generationens mobilnät. Vid årsskiftet ska Telias 4G-nät finnas på 28 orter och under 2011 kommer ytterligare 200 orter att få 4G.

* I mars 2010 lanserade TeliaSonera och Cisco samarbetet Business Class Cloud Services för att marknadsföra och sälja nästa generations molntjänster för företag. Samarbetet omfattar i dagsläget Managed Voice och virtuella mötestjänster. Enligt TeliaSonera och Ciscos beräkningar kommer svenska marknaden för molntjänster till företag att omsätta omkring 10 miljarder kronor år 2012.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se