Smart och socialt - så ser vårt nya idrottstittande ut

Idrottssommaren har gett oss såväl fotbolls-EM som sommar-OS och med detta nya vanor. Telia Trends* pekar på att vi nu vill skrika ut både jubel och burop direkt från tv-soffan till hundratals vänner i sociala medier medan vi tittar på sportevenemang. Undersökningen visar också att idrottstittandet via smartphones och surfplattor blir alltmer populärt.

Sociala medier förvandlar tv-soffan till läktare

Viljan att dela med sig av sina känslor och upplevelser i sportsammanhang är stor och vännerna i TV-soffan räcker inte alltid till. Färre än en fjärdedel (21,3 respektive 24,9 procent) av dem som uppgav att de skulle titta på OS respektive EM svarade att de delade med sig av sina idrottskänslor med den närmsta omgivningen. Samtidigt ville nästan hälften (48,6 respektive 47,2 procent) dela med sig av sina känslor i sociala medier**.

Att samma tendens syns för såväl fotbolls-EM som sommar-OS visar att sociala medier är en viktig kanal för att få utlopp för känslor. I båda undersökningarna syntes även tydligt att sociala medier spelade en betydande roll när det handlade om att dela med sig av stora idrottsupplevelser. 6 av 10 (58,3 respektive 62 procent) skulle dela med sig av bilder i sociala medier om de var på plats i Polen/Ukraina under fotbolls-EM eller London under OS. Att samma tendenser var tydliga för såväl fotbolls-EM som sommar-OS tyder på en  förändring i vårt beteende som inte kan isoleras till en enskild händelse.

OS i London lockade till smart tittande

Även om tv:n i hemmet var en gemensam nämnare var skillnaderna stora mellan hur respondenterna skulle följa sommar-OS respektive fotbolls-EM. Telia Trends visar att smarta telefoner och surfplattor värderades högt av OS-tittarna. Av dem som uppgav att de skulle följa OS angav nästan hälften (47,8 procent) att de skulle titta på sina smartphones eller surfplattor, medan motsvarande siffra för dem som tittade på Fotbolls-EM var 29,3 procent***.

Skillnaderna i tittarbeteende mellan de två idrottsevenemangen kan bero på flera saker. En del av förklaringen kan vara SVT:s satsning på webb-tv under OS och att smartphones samt surfplattor gjorde det möjligt att titta på flera OS-grenar samtidigt.

Fotbolls-EM verkar i större utsträckning än OS vara förknippat med pubkultur. Av dem som tittade på EM skulle var tredje (33.9 procent) göra det på en sportbar, medan endast 15,7 procent av OS-tittarna ville göra detsamma. Även offentliga storbildsskärmar var mycket populärare under fotbolls-EM än under OS. 17,2 procent av EM-tittarna ville titta på offentlig storbildsskärm medan endast 6,6 procent av OS-tittarna uppskattade den möjligheten.

*Om Telia Trends
Telia Trends är en undersökning i app-format. Trends finns som applikation för iOS, Android och javabaserade operativsystem samt som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla. Förutom i Sverige finns appen i ytterligare 11 länder där TeliaSonera är verksamma. Undersökningarna om hur vi använder sociala media under och Fotbolls-EM och Sommar-OS bygger på svaren från 760 respektive 711 respondenter och genomfördes mellan den 30 maj och 7 juni samt den 16 juli och 12 augusti 2012.

**Hur delar du dina känslor vid svenska framgångar eller nederlag? (andel som tittar på OS/EM, flerval)

Sommar-OS:

Fotbolls-EM:

Sommar-OS engagerade något fler än fotbolls-EM i sociala medier, men denna skillnad kan förklaras av att fler angav att de skulle följa OS. Sett till antalet som följde OS respektive EM fanns ingen signifikant skillnad gällande engagemanget i sociala medier.

***På vilka sätt kommer du att titta på sommar-OS/fotbolls-EM? (andel som tittar på OS/EM, flerval)

Sommar-OS:

Fotbolls-EM:

För mer information, kontakta gärna Nicholas Rundbom, nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-511 66 73. För fler nyheter besök
nyheter.telia.se.