Smarta telefoner får svenskarna att träna mer

Report this content

Att smartphoneboomen är ett faktum har inte undgått någon. Men hur påverkar egentligen tillgången av nya nätbaserade tjänster direkt i telefonen våra liv? Ny statistik från Telia och United Minds avslöjar att en positiv effekt av vårt ökande användande av smarta telefoner är att svenskarna blivit mer motiverade att träna. 10 procent av männen och 7 procent av kvinnorna uppger att de tränar mer efter att de köpt en smartphone. Anledningen kan vara flera, men populära tränings-appar som håller koll på distans, kaloriförbränning och som delar träningsprestationer till vänner och familj i sociala medier kan antas spela en viktig roll.

De senaste åren har användningen av smarta telefoner formligen exploderat och idag har 62 procent av alla boende i Sverige en smartphone. Att alltid ha tillgång till sociala medier, kartor, nyheter och andra nätbaserade tjänster direkt i telefonen påverkar våra liv på en rad olika sätt. Enligt en undersökning från Telia och United Minds om hur mobilsurfandet påverkat vår vardag har tillgången till nya typer av nätbaserade tjänster inneburit mer träning för hela 9 procent av Sveriges smartphoneanvändare.

-       Att internet i mobilen påverkat våra liv råder det ingen tvekan om. Det är därför inte helt överraskande att även svenskars träning fått sig en skjuts. Tränings-appar spelar säkerligen en stor roll. Men även möjligheten att till exempel boka pass och få information om öppettider direkt i appar eller webbtjänster är viktigt, det bidrar till en mer flexibel träning som lättare kan passas in i en för många fullspäckad vardag, säger Rune Pedersen, konsumentchef på Telia.

För mer information om täckning och utbyggnad: telia.se/tackning

Ovan statistik är hämtad ur en undersökning genomförd av United Minds, Juli 2012 – på uppdrag av Telia.

För mer information om undersökningen, kontakta gärna Nicholas Rundbom, nicholas.rundbom@teliasonera.com. För fler nyhet besök nyheter.telia.se.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: