Snabb tillväxt för M2M i Sverige

Report this content

Det finns redan fler uppkopplade saker i Norden än det finns människor. Bara i Sverige finns det nio miljoner uppkopplade prylar och till 2017 förväntas den siffran ökat till 23 miljoner. Mätt i pengar så förväntas den nordiska marknaden växa dubbelt så snabbt som den globala M2M-marknaden. Detta enligt en ny rapport från TeliaSonera, som Telia är en del av, och det globala managementkonsultföretaget Arthur D. Little.

Machine-to-Machine (M2M) communications eller Internet of Things (prylarnas internet) är på väg att förändra samhällen, företag och hur vi lever våra liv. En mängd olika prylar kopplas upp från EKG-läsare till trafikhanteringssystem. M2M växer snabbt i Norden och antalet saker är redan fler än regionens totala befolkning. TeliaSonera och Arthur D. Little räknar med att det kommer finnas 2.6 uppkopplade saker per person år 2017.

Antalet uppkopplade saker i Norden (i miljoner)

– De nordiska länderna och i synnerhet Sverige har mycket goda förutsättningar för M2M och vi kan därför förvänta oss en snabbare tillväxt än på många andra ställen i världen. Vi har god infrastruktur för telekom och IT samt stabila regluativa förutsättningar. Det finns dessutom gott om teknikvänliga användare och innovativa aktörer som hittar nya tillämpningar för M2M. Dessutom har vi också stora företag i flera branscher som är villiga att ta ansvar för slutprodukten och erbjudandet mot marknaden, berättar Hans Dahlberg, chef för TeliaSonera Global M2M Services.

Marknadsstorlek och tillväxt per land i ’000 EUR

- Vi räknar med att den nordiska marknaden kommer växa med ca 30 procent per år, dubbelt så snabbt som den globala marknaden. Vid 2017 beräknas marknaden vara värd cirka 6,1 miljarder EUR. I Sverige är motsvarande siffra cirka 2 miljarder EUR. Uppkopplade byggnader, fordon, konsumentprylar och mer kroppsnära applikationer kommer driva på tillväxten i regionen, berättar Martin Glaumann, Partner & Head of Telecommunications i norden på Arthur D. Little.

Rapporten beskriver sju uppkopplade grupper eller segment i norden som förväntas växa fram till 2017:

• ”Uppkopplade byggnader” var det största uppkopplade segmentet i Norden under 2012 (568 miljoner EUR) och inkluderar M2M-lösningar för såväl hemmet som kontor och andra fastigheter. Säkerhetstjänster är de applikationer som fått bäst fotfäste på marknaden. Att hantera en byggnads energiförbrukning är ett av segmentets tillväxtområden och kan leda till energibesparingar på upp till 30 procent. ”Uppkopplade byggnader” beräknas växa med 13 procent per år till 2017 förväntas då omsätta cirka 1,050 miljarder EUR 2017.
  • ”Uppkopplade människor” (88 miljoner EUR2) är idag ett litet segment som inkluderar bl.a. kroppsnära och hälso- och sjukvårdsapplikationer. Ett bra exempel är applikationer som möjliggör för läkaren att kunna läsa av patientens dianostiska värden i hemmet utan att patienten behöver besöka sjukhuset. Forskning indikerar att M2M-lösningar för vården skulle kunna halvera antalet sjukhusnätter och återbesök för patienter med kroniska sjukdomar och därmed också förbättra livskvalitén för patienterna. Segmentet är idag litet men har stor tillväxtpotential och förväntas växa med 47 procent per år. År 2017 beräknas det omsätta 600 miljoner EUR.
  • ”Uppkopplade fordon” är ett av de segment som kommer växa starkast med en uppskattad årlig tillväxt på 47 procent. Det är inte bara biltillverkarna som driver utvecklingen, utan även andra aktörer som verkstäder, försäkringsbolag, biluthyrningsfirmor och bilpooler. I Norge kan elbilen agera katalysator för uppkopplade fordon och i Finland lanserar man nu fordonsskatt baserat på hur du faktiskt kör som innebär att man kopplar upp både nya och gamla bilar. 2012 omsatte segmentet 196 miljoner EUR, till och med 2017 beräknas värdet på denna del av M2M-marknaden ökat till 1 321 miljoner EUR.
  • ”Uppkopplade konsumentprylar”(457 miljoner EUR2) var det näst största segmentet under 2012 och beräknas växa med 42 procent per år. 2017 förväntas uppkopplade konsumentprylar omsätta 2 600 miljoner EUR och blir då det största segmentet mätt i omsättning. Tillväxten drivs av saker som kameror, TV-apparater, vitvaror och prylar man har på sig som armband.,
  • ”Uppkopplad infrastruktur” (279 million EUR 2) inkluderar smarta elmätare har rullats ut i bland annat Sverige och Finland har tills nu varit en viktig motor för tillväxten av M2M i Norden. Vad gäller omsättning per enhet så förväntas det här segmentet uppleva fortsatt prispress, särskilt vad gäller själva uppkopplingen för smarta elmätare. Uppkopplad infrastruktur beräknas växa 3 procent per år förväntas 2017 omsätta cirka 323 miljoner EUR.
  • ”Uppkopplade industriella processer” (51 miljoner EUR2) är ett ganska litet segment vad gäller M2M-lösningar. Tillväxten är primärt är drivet av industrins behov av att förbättra produktivitet och konkurrenskraft. Men det finns vissa hinder för tillväxt såsom höga integrationskostnader och långa livscyklar för industriell utrustning. Segmentet beräknas uppvisa tillväxt på cirka 11 procent per år fram till 2017, då marknaden förväntas omsätta cirka 86 miljoner EUR.
  • ”Uppkopplade betaltjänster” (38 miljoner EUR2) är ett ganska litet segment men inkluderar några av de mer mogna M2M-applikationerna såsom betallösningar i butik, på restaurang, i taxi men även varuautomater. I vissa länder som Sverige har tillväxten påskyndats av regulatoriska krav på att restauranger måste kunna genomföra betalningsprocessen med kreditkort vid bordet i kundens närvaro. Andra applikationer som t.ex. uppkopplade automater eller parkeringsmätare är fortfarande mer ovanliga i de nordiska länderna. Segmentet förväntas växa med 11 procent per år, och beräknas omsätta 64 miljoner EUR år 2017.

– Norden och Sverige ligger i framkant inom M2M. Jag vill uppmana beslutsfattare, oavsett om de är verksamma i företag eller inom offentlig sektor, att utforska fördelarna med att koppla upp produkter och tjänster. Det är viktigt för att de ska kunna behålla och öka sin konkurrenskraft i ettalltmer uppkopplat samhälle, avslutar Hans Dahlberg.

[1] Excluding mobile phones, PCs and ICT infrastructure

2 Market size 2012. Source: Arthur D. Little analysis, Machina Research

Om TeliaSonera Global M2M Services

TeliaSonera Global M2M Services är en global enhet inom TeliaSonera-gruppen som ansvarar för att leverera M2M-lösningar och är en av grundarna till det internationella M2M-samarbetet Global M2M Associtation. Med väl utbyggda mobilnät på samtliga sina marknader, dedikerade M2M-tjänster, inklusive teknik och support, samt ett väl utbyggt nätverk av partners, så är TeliaSonera väl positionerade för att leverera sömlösa M2M-lösningar i hela Europa. Läs mer på: www.teliasonera.com/m2m

Om Arthur D. Little

Arthur D. Little, som grundades 1886, är ett globalt ledande managementkonsultföretag som länkar strategi, innovation och teknik med djup branschkunskap. Vi erbjuder våra kunder hållbara lösningar inom deras mest komplexa affärsproblem. Företaget har över 30 kontor världen över. Arthur D. Little är stolta över att arbeta för ett stort antal Fortune 100 företag globalt, samt många andra ledande företag och offentliga organisationer.

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-5116673 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: