Snabbt internet viktigast vid val av ny bostad

Report this content

Snabb internetuppkoppling är det som svenska folket har svårast att vara utan när de väljer ny bostad. 58 procent säger att snabb internetuppkoppling är svårast att vara utan, före balkong (51 %), närhet till kommunikationer (48 %), hiss (37 %) och centralt läge (35 %). Det visar en ny undersökning som Telia genomfört bland drygt 1 000 svarande i Sverige.

Allt fler apparater kopplas upp till internet - pc, tv, smartphones, surfplattor, spelkonsoler, internetradio, larm och videokonferenser. Telias undersökning visar att 78 procent av svenskarna använder en bärbar dator, 62 procent en smartphone och 18 procent en surfplatta. Fler måste dela på hemmets uppkoppling och det blir trångt. I takt med att allt fler hem, företag och kommuner utvecklas krävs ökad kapacitet. Inom fem år tror exempelvis 30 procent av svenskarna att huslarm och andra säkerhetssystem kommer vara uppkopplade, 13 procent tror att belysningen kommer att kopplas upp och 11 procent tror att deras kylskåp kommer att vara internetanslutna.

– En snabb uppkoppling är en förutsättning för framtidens behov och något som alltfler anser vara en självklarhet i sin bostad, säger Ante Baric, ansvarig för Telias fiberförsäljning. För att kunna utnyttja hemmets alla uppkopplade apparater fullt ut krävs ett snabbt och kraftfullt nät och då är fiber den i särklass bästa lösningen.

Fiber transporterar datatrafik med ljusets hastighet och har obegränsad kapacitet – i dagsläget cirka 1 000 Mbit/s. Fiber kan antingen anslutas via en luftburen kabel eller via en nedgrävd i gatan. Oavsett installationstyp och avstånd till telestationen är kvaliteten densamma. Fiber är framtidens infrastruktur och kommer att utvecklas i decennier framöver.

Telia satsar på en omfattande utbyggnad av fiber till hushåll och företag för att ge svenskarna världens snabbaste bredband och för att Sverige skall behålla sin position som världens mest uppkopplade land. Telia planerar att investera 5 miljarder kronor till och med 2014 och levererar, som kommunikationsoperatör (KO), ett helt öppet nät där det är fritt för fastighets- och villaägare att välja tjänster bland de tillgängliga tjänsteleverantörerna, varav Telia är en.

Fakta:

Vad av följande skulle du inte kunna tänka dig att avstå från i din nya bostad?

Snabb internetuppkoppling 58 %
Balkong 51 %
Närhet till kommunikationer 48 %
Hiss 37 %
Centralt läge 35 %

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: