Sociala medier gör oss mer sociala

Report this content

En undersökning på Telia Trends har kartlagt hur sociala, sociala medier egentligen är. För de flesta tycks sociala medier ha en positiv effekt på det sociala livet i stort. Mer än hälften (55 procent) av de som använder sociala medier gör det i syfte att förbättra sina relationer i det verkliga sociala livet.

Detta styrks även av en tidigare undersökning i Telia Trends som visade att 9 av 10 umgås lika mycket eller mer med vänner i verkliga livet tack vara sociala medier.
– En anledning till att sociala medier ökar vårt faktiska umgänge kan vara att vi håller fler kontakter varma, samtidigt som det är lättare att hålla sig a jour med allt som händer i ens umgängeskrets, säger Kent Jonsson, konsumentmarknadschef på Telia.

Kvinnor mer intresserade än män
Undersökningen visar även att kvinnor är mer intresserade av sina vänners statusuppdateringar än vad männen är. Var tredje kvinna (31 procent) läser alla statusuppdateringar på Facebook jämfört med var femte man (19,5 procent). Samtidigt läser var fjärde man (27 procent) bara var tionde eller färre inlägg på Facebook. Motsvarande siffra för kvinnor är en av åtta (13 procent). Detta trots att kvinnor i snitt har fler Facebookvänner än män.

– Kvinnor har traditionellt sett haft ett större intresse för socialt umgänge och mänskliga relationer. Här ser vi att detta beteende även avspeglar sig i hur vi använder sociala medier, säger Kent Jonsson.

Unga vuxna snokar mest
I åldersgruppen 18-24 år angav mer än hälften (56 procent) att de använder sociala medier för att leta upp information om personer i deras nätverk. Denna grupp är inte bara mest intresserad av andras information, de är även mest oroliga över sin egen information. Så många som var fjärde person mellan 18 och 24 oroar sig över att de delar för mycket information om sig själva i sociala medier.

– Egentligen kanske personer under 18 år delar ännu mer information om sig själva. När vi mognar och anammar ett mer vuxet beteende på nätet ökar också vår medvetenhet om de risker sociala medier innebär för oss, säger Kent Jonsson på Telia.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: