Soffhörnet favorit i Telias nya trendundersökning

I soffhörnet med surfplattan i knät, fjärrkontroll i handen och en premiärfilm på platt-tv:n. Eller på språng med tv:n i den smarta mobilen. Telias senaste trendspaning visar på en värld med allt fler prylar kopplade till bredbandet och ett allt mer utbrett on-demand-beteende. Dessutom uppstår bandbreddsbråk i allt fler familjer.

För sjätte året i rad redovisar Telia sin trendrapport, nytt för i år är att man gör undersökningen som en mobil-app. Under året kommer inte mindre än fyra större undersökningar där Telia får en bra dialog med sina användare.

Årets första Telia Trends visar att det har hänt en hel del med vår digitala livsstil. Exempelvis håller mobilen och datorn på att ta över det traditionella tv-tittandet. I Telia Trends visar det sig att 86 procent av de tillfrågade använder sin mobil eller dator att se på tv med. 73 procent säger att de använder mobilen till att se på tv. Den digitala livsstilen har allt mer tagit över våra liv.

– On-demand-tittandet ökar hela tiden, inte bara i mobilen eller datorn. Under 2010 hyrde vi ut 2,1 miljoner filmer via Telia digital-tv, det är en ökning med nästan 70 procent jämfört med året innan. Vi ser i senaste trends att det finns en stor efterfrågan på både TV i mobilen och kunna se filmpremiärer hemma i soffan, säger Stefan Trampus, chef för bredbandstjänster på Telia.

Bio är bäst hemma i soffan

Att se på film hemma i favoritsoffan är populärt. 90 procent anger att de är intresserade av att betala för att se en biopremiär hemma via TV:n. Att få göra det i sin sköna soffa är den främsta fördelen till det, menar 34 procent.

Surfplattan ersätter dator och tidning

Surfplattan har gjort sitt intåg i våra liv och förändrar också vårt sätt att surfa. Allt fler (48 procent) använder surfplattan istället för sin dator. Dessutom läser färre (22 procent) dagstidningar när de ha skaffat en surfplatta.

De allra flesta använder surfplattan i sitt hem, bara 12 procent använder den på resan, 11 procent på jobbet.

- Surfplattan har hittat in i hemmen, understryker Ulrika Steg, chef för Telias mobilitetstjänster. Det finns redan tidiga tecken på att företagssidan börjar ta till sig ”plattan” som ett snabbt och enkelt arbetsredskap. Vi ser med spänning fram emot vad som händer i takt med att fler surfplattor kommer ut på marknaden.

Fler uppkopplade enheter leder till bandbreddsbråk hemma

Surfplattan är en av många enheter som kopplas upp i hemmanätverket. Hälften av respondenterna i Telia Trends uppger att de kopplar upp mer än 5 enheter i nätverket. Det kan vara en av orsakerna till att man i allt fler familjer upplever en ny typ av gräl – bandbreddsbråk – vilket inträffar när fler i familjen gör bandbreddskrävande aktiviteter. Hälften av den yngre målgruppen (14-17 år) anger att de bråkar om nätet hemma.

Fakta om Telia Trends
Telia har sedan fem år tillbaka publicerat insiktsfulla analyser i årliga trendrapporter. 2011 är första året för Telia Trends i app-format, vilket ytterligare förbättrar undersökningens aktualitet. Trends är ett nytt sätt för Telia att föra en dialog med sina användare och samtidigt undersöka de senaste trenderna. Genom fyra större temabaserade undersökningar och flera riktade snabbfrågor som besvaras kan Telia Trends varje år generera snabba, relevanta och ständigt aktuella trendanalyser – och det är användarna av Trends som är basen för detta.

Trends finns nu som applikation för iOS, Android, och snart även för Symbian och som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla.

Förutom Trends i Sverige kommer Telias moderbolag TeliaSonera lansera tjänsten i ytterligare 11 länder där koncernen är verksam. Detta möjliggör många intressanta globala jämförelser kring trender inom telekom. I senaste Telia Trends svarade 3 172 personer.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 9.400 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se