• Telia/

Sony Ericssons septembersuccé - 5 av 10 mobiler på försäljningstoppen är Sony Ericsson-mobiler

Apple iPhone 4 säljer fortfarande bäst trots att det gått över ett år sedan lanseringen. Totalt sett är Android-mobilerna dock ikapp Apple. En av anledningarna heter Sony Ericsson som i september lyckades lägga beslag på hälften av platserna på topp-listan.

Kvar i topp över de bäst säljande smartphone-mobilerna i Telias butiker även i september finns Apple iPhone 4 – i stort sett ohotad över ett år efter lanseringen. Ännu en månad finns också föregångaren iPhone 3GS på listan.

Överraskningen står Sony Ericsson för. Sony Ericsson lägger i septemberförsäljning beslag på hela fem av platserna på topp-tio-listan - där nya modellen Ray återfinns på niondeplatsen.

- Hösten ser mycket spännande ut för Sony Ericsson. Och succén är egentligen ännu större än så här - strax utanför topp-tio-listan finns nämligen ytterligare två Sony Ericsson-mobiler, säger Patrik Granström, försäljningschef på Telia.

Samsung lägger beslag på två platser på månadens topplista och HTC på en. Samtliga icke-Apple-mobiler på listan är baserade på Android och segertåget för Android som plattform i smartphone-mobiler fortsätter därmed även i september. Sedan årsskiftet har det nu sålts nästan lika många Android-mobiler som Apple-mobiler. Och medan försäljningen av Android-mobiler når rekordhöga nivåer är försäljningen av mobiler med Symbian nere på rekordlåga nivåer.

Smartphone-toppen baserad på september månads försäljning i Telias butiker (siffran inom parentes är förra månadens placering):

1. Apple iPhone 4 (1)
2. Samsung Galaxy Mini (2)
3. Apple iPhone 3GS (3)
4. Sony Ericsson X10 mini (ny)
5. Samsung Galaxy S2 (4)
6. HTC Wildfire S (5)
7. Sony Ericsson X8 (9)
8. Sony Ericsson Arc (7)
9. Sony Ericsson Ray (ny)
10. Sony Ericsson Neo (8)

Smartphone-försäljningen utifrån operativsystem:
1. Android (1)
2. iPhone IOS (2)
3. Symbian (3)

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 85 Telia-butiker runt om i Sverige. Telia har Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

En smartphone är en avancerad mobil i gränslandet mellan mobil och dator. Den har ett operativsystem där kunder har möjligheter att installera mer avancerade program (än till exempel Java-program) eller appar. Med en smartphone kan man göra betydligt mer än bara tala och skicka sms samt att den ska ha ett QWERTY eller touch-tangentbord.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.