Sony Mobiles premiärmobil bland de tio mest sålda under mars

Efter att Sony och Ericsson gått skilda vägar lanserade det nya varumärket Sony Mobile sin första mobil, Xperia S, under mars månad. Reaktionerna bland kunderna har inte låtit vänta på sig. Redan under första månaden har Xperia S tagit sig till en sjunde plats bland de mest sålda mobilerna i Telias butiker, kundtjänst och webbutik. I övrigt domineras topplistan för mars månad av Apple och Samsung.

Apples iPhone 4S och 4 har innehaft första, respektive andraplatsen bland de mest sålda mobilerna i Telias sortiment i tre månader i följd. Men bakom Apple följer nu tre Samsung-modeller, och ytterligare en Samsung-modell återfinns på en niondeplats. De stora förändringarna i tio-i-topp-listan är att Sony Mobile tagit sig in på listan med premiärmodellen Xperia S medan Nokias Lumia 800 nu ligger på en sjätteplats.

– Förväntningarna på Sony Mobiles första mobil sedan skilsmässan med Ericsson har varit höga och det är glädjande att se att Xperia S har tagits emot så bra av våra kunder under den första försäljningsmånaden. I övrigt stärker Samsung sina positioner på topplistan för mars och Apple ligger kvar som tidigare, säger Patrik Granström, försäljningschef på Telia.

I försäljningen sett ur operativsystem har både Apples iPhone IOS och Android ökat under mars jämfört med föregående månad.

Smartphonetoppen baserad på mars månads försäljning i Telias butiker, kundtjänst och webbförsäljning (siffran inom parentes är förra månadens placering):
1. Apple iPhone 4S (1)
2. Apple iPhone 4 (2)
3. Samsung Galaxy S ll (3)
4. Samsung Galaxy Mini (5)
5. Samsung Galaxy Y (NY)
6. Nokia Lumia 800 (4)
7. Sony Xperia S (NY)
8. Sony Ericsson Active (6)
9. Samsung Galaxy Xcover (9)
10. Sony Ericsson Arc S (7)

Smartphoneförsäljningen utifrån operativsystem:
1. iPhone IOS (1)
2. Android (2)
3. Windows Phone (3)

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 85 Telia-butiker runt om i Sverige, samt försäljningen i Telias kundtjänst och webbutik. Telia har Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

En smartphone är en avancerad mobil i gränslandet mellan mobil och dator. Den har ett operativsystem där kunder har möjligheter att installera mer avancerade program (än till exempel Java-program) eller appar. Med en smartphone kan man göra betydligt mer än bara tala och skicka sms samt att den ska ha ett QWERTY eller touch-tangentbord.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.