• Telia/

Stockholm Filmfestival inte bara för 08:or - toppfilmer från filmfesten visas i Telias Videobutik

Stockholm Filmfestival pågår mellan 7 och 18 november. Rena julafton för filmälskare från stockholmsområdet eller för hitresta hardcore cineaster. Men även de som inte bor eller reser till huvudstaden kan glädjas åt festivalfilm. Under namnet Festival on Demand erbjuder Telias Videobutik fem av festivalens filmer från 59:- per hyrtillfälle till sina nästan en halv miljon kunder.

Satsningen Festival on Demand vänder sig inte bara till dem som bor utanför Stockholm. Du som hämtar barn på dagis, jobbar över eller kanske besöker din gamla mamma när filmen visas på bion har också anledning att vara glad - oavsett var du bor. Med Festival on Demand bestämmer du själv när du vill se festivalfilmen från soffhörnet.

Filmlista - Festival On Demand - årgång 2012

Una Noche av Lucy Mulloy
Långfilmsdebuterande regissören Lucy Mulloy tar med publiken till ett solkysst Havana som kommer få alla resesugna svenskar att känna smaken av rom och cigarr. Tonårstjejen Lila känner sig däremot inte hemma och hennes pojkflickiga beteende går inte ihop med landets rigida könsroller.

While we were here av Kat Coiro
Jane följer med sin musicerande make till Neapel. Han spenderar dagarna på repetitioner i konserthuset medan hon söker sig mot utkanterna för att skriva färdigt en känslomässig bok. När vägarna korsas med 19-årige Calebs påminns hon om hur det känns att leva och mötet får henne att upptäcka mer om sig själv.

The Comedy av Rick Alverson
Williamsburg-hipstern Swanson börjar växa ur sina uppvikta shorts och hans stötande beteende stör omvärlden. På upptåg i Brooklyn gör han sig skyldig till religiösa hädelser, hamnar i bartjafs och uppvaktar en tjej med Hitler-skämt.

Post Tenebra Lux av Carlos Reygadas
Den mexikanske regissören bakom omtalade »Battle in Heaven« och »Still Light« är tillbaka med sin mest utpräglade vision. Reygadas belönades med regipriset i Cannes för denna uppslukande och poetiska saga om en mexikansk familj som bor i den spöklika grönskan uppe i bergen.

Wish you were here av Kieran Darcy-Smith
Äkta paret Dave och Alice semestrar i Kambodja tillsammans med syrran Steph och hennes nya pojkvän Jeremy. Solen skiner, spriten flödar och fulla av ecstacy dansar de under fullmånen. Men när de återvänder till Australien saknas en av dem och natten då Jeremy försvann är fortfarande höjd i dunkel.

Filmpris till tittarfavorit
Festival on Demand är möjlig tack vare Telias samarbete med Stockholm Filmfestival. Det samarbetet har också resulterat i priset Telia Film Award. Ett pris som ges till en av de fem filmer som ingår i Festival on Demand. Vinnaren utses av en jury i samarbete med Telias tv-kunder, som har möjlighet att rösta på den film de tycker är bäst. I juryn ingår skådespelerskan Eva Röse, regissören Mikael Marcimain och Patrik Andersson, producent och utvecklingschef på b-reel. Den film som vinner Telia Film Award får 100 000 kronor som skall användas för att filmen skall kunna få svensk distribution. Filmens regissör får ta emot priset i samband med festivalens prisutdelningsceremoni den 18 november. Prisutdelare är Mikael Marcimain.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 070 5770237 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.