Stor satsning på fiber till landsbygden i Örebro län

Idag har Telia och landshövdingen i Örebro län skrivit under en gemensam avsiktsförklaring om utbyggnad av bredband på landsbygden i länet.

– Snabba uppkopplingar och nätverkstjänster måste nå landsbygdsbor och inte bara hushåll och företag i större samhällen och städer, säger landshövding Rose-Marie Frebran. Överenskommelsen med Telia ligger i linje med Örebro läns ambition inom den Digitala agendan att ligga i framkant i Europa för att nå målen.

Samarbetet innebär att Telia kommer att bygga fibernät till företag och hushåll på landsbygden i Örebro län. Det är ett så kallat öppet nät som innebär att varje kund kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredbandstelefoni, digital-tv och bredband. Telia kommer även att sköta underhåll och drift av fibernätet.

Kommuner, länsstyrelse och organisationer i Örebro län har utvecklat en egen modell för samarbete där byalag med flera är engagerade i utbyggnaden. Dessutom har man tidigt lyckats investera i en basinfrastruktur av fiberoptiska nät som möjliggör att det är mindre komplicerat att nå hushåll och företag utanför tätorter.

– Satsningen på fiberbaserat bredband är en del i Telias arbete att ge svenskarna tillgång till det snabbaste och mest säkra bredbandet. En viktig del i fiberutbyggnaden på landsbygden är att det finns ett lokalt engagemang och samarbetspartners som vill satsa tillsammans. I Örebro län finns detta engagemang och därför väljer vi att satsa här, säger Lars Sandqvist, försäljningschef på Telia Operator Business.

EU:s och Sveriges mål är att 40 procent av alla företag och hushåll ska ha tillgång till snabbt bredband senast år 2015.

– För landsbygden i Örebro län är den siffran i dag bara tre procent. Men nu startar vi utrullningen. Vi ska inte bara nå målet, vi ska överträffa det säger Länsstyrelsens bredbandssamordnare Bengt Larsson.

I Örebro län bor cirka 50 000 människor på landsbygden, utanför tätorter med 200 invånare eller mer. Det är alltså lika många som i en medelstor stad.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30